FEATURES OF PSYCHO-EMOTIONAL STATES OF ADOLESCENTS

Authors

  • O. P. Khomchuk
  • T. I. Ponomarenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.1.20

Keywords:

mental state, adolescence, anxiety, adolescent fears, feelings of guilt, feelings of shame, state of anger

Abstract

The article is devoted the research of adolescents’ psycho-emotional states, their influence on cognitive sphere and behavior. Approaches to understanding the essence of mental states, their structure and functions are described. Mental state is defined as a holistic dynamic characteristic of a person's mental activity in a certain period of time; reaction to external and internal influences in order to adapt to changes in the habitat. The essence and influence on cognitive processes, behavior, development of personality qualities of frustration and communicative states are considered: fear, anxiety, anger, guilt, shame. Among the causes of fears at this age, the most common are real (fear of water, heights, animals), imaginary fears (fear of the dark, condemnation), and prestige fears (fear of embarrassment, getting a bad grade). Anxiety arises in schoolchildren of this age as an expectation of trouble, failure in a significant activity. Fear and intense anxiety can inhibit the adolescents’ cognitive activity, cause neurotic and psychosomatic disorders. Feelings of guilt and shame cause a teenager's negative attitude towards himself, a tendency to self-deprecation, self-blame. Frustration states arise in conditions of obstacles that make it impossible to satisfy needs and achieve significant goals. Such obstacles can be both external factors – time, space, social restrictions, and internal conflicts – inconsistency of opportunities and the harassment’ level, feelings of inferiority, conflicting aspirations. The state of anger is accompanied by aggressive behavior and is caused by criticism, humiliating reproaches, accusations from others. The long-term influence of negative conditions is accompanied by the teenager's experience of negative states, which can lead to the formation of stable personality traits in him: anxiety, shyness, aggressiveness, self-doubt.

References

Булах І. С. Психологічні основи особистісного зростання підлітків: автореф. дис. д-ра психол. наук: 19.00.07. Київ, 2004. 40 с.

Варій М. Й. Психологія: нав. пос. для студентів вищих навчальних закладів [2-ге видан., виправ. і доп.] Київ: Центр учбової літ., 2009. 288 с.

Гельбак А. М. Становлення підлітка в динамічно змінному суспільстві: науково-методичний посібник. Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2014. 68 с.

Періг І. М. Емоційна саморегуляція у підлітковому віці / «Актуальні задачі сучасних технологій»: матеріали VІ Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів (Тернопіль, 16–17 листопада 2017). Тернопіль, 2017. С. 212–213.

Штих І.І. Особливості психічних станів різних вікових груп школярів у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи / Науковий вісник Миколаївського держаного університету імені В.О.Сухомлинського: збірник наукових праць / за ред. С.Д.Максименка, Н.О. Євдокимової. Т. 2. Вип. 8. Миколаїв, МДУ імені В. О. Сухомлинського, 2012. С. 365–370.

Юрченко В. М. Психічні стани в контексті дослідження когнітивної сфери людини /Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Сер. : Психологія і педагогіка. 2009. Вип. 12. С. 212–220.

Cohen A. Social norms, arbitrariness of frustrations, and status of the agent of frustration in the frustration-aggression hypothesis / Journal of Abnormal and Social Psychology. 1955. Vol. 51. № 2. Р. 222–226.

Cole, P. Emotion Regulation as a Scientific Construct: Methodological Challenges and Directors For Child Development Research / Child Development. March/April. 2004. V. 75. № 2. P. 317–333.

Fitness, J. Emotion and cognition in close relationship / Close relationships: functions, forms and processes / eds. P. Noller, J.A. Feeney. N.Y. 2006. P.285-305.

Greenberg L.S. Emotion in psychotherapy / L.S. Greenberg, J.D. Safran. New York: Guilford Press, 1987. 245 p.

Izard, C. E. (2002). Translating emotion theory and research into preventive interventions. Psychological Bulletin, 128(5), 796–824.

Parkinson, B. Emotions in social relations. Cultural, social and interpersonal processes Text. / B. Parkinson, A. H. Fisher, A. S. R. Manstead. N.Y., 2004. – 312 p.

Schwartz, G. E. Physiological patterning and emotion Implication for the self-regulation of emotion / Self-Control and SelfModification Emotional Behavior. N-Y; London, 1982. P. 13–27.

Published

2024-04-24

How to Cite

Хомчук, О. П., & Пономаренко, Т. І. (2024). FEATURES OF PSYCHO-EMOTIONAL STATES OF ADOLESCENTS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (1), 109-113. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.1.20