THE ARTICLE EXAMINES PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL COMMUNICATION AS A CONDITION FOR THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE ABILITIES OF A TEACHER

Authors

  • V. A. Maslova

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.16

Keywords:

teacher, students, development, communication, educational institution, interaction, conditions

Abstract

Professional-pedagogical communication as a condition of development of teacher’s communicative skills is being research. Theoretical approaches to the interpretation of the essence of the category “professional and pedagogical communication”, which is defined as a form of psychological interaction of teachers with students during the educational process and aimed at its comprehensive development, creating conditions for creative abilities, were defined. It is determined that in professional and pedagogical communication of pedagogical workers there are two interrelated components: general and personal principles of communication. The structure, main functions of professional and pedagogical communication and connections of the subjects are reflected. The structure of professional and pedagogical communication is analyzed, it consists of four stages: prognostic, communicative attack, management, final. It is determined that the personal indicators of the teacher according to the following vectors are significant for professional and pedagogical communication: individual-personal, communicative, socio-psychological, moral and political. The leading abilities of the teacher to pedagogical activity are defined: communicativeness, which includes commitment to people, friendliness, sociability; perceptual abilities – professional vigilance, empathy, pedagogical intuition; personality dynamism – the ability to volitional influence and logical beliefs; emotional stability – the ability to control you; optimistic forecasting; creativity - the ability to be creative. Three components of professional and pedagogical communication are analyzed: cognitive, aesthetic, behavioral. As a result of the study, it was found that professional and pedagogical communication plays an important role in the development of communicative abilities of the teacher. The development strategy is to organize a purposeful and continuous educational process on the basis of humanistic, personality-oriented, subject-subject approaches; in self-development, selforganization of the teacher’s personality, which is a source of action in the process of professional activity.

References

Бірюк Л.Я. Формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя початкових класів у процесі професійної підготовки (психолого-академічний аспект) : навчальний посібник. Глухів : РВВ ГДПУ, 2008. 210 с.

Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація : навчальний посібник. Київ : ВЦ «Академія», 2006. 256 с.

Жирун О.А. Педагогічна комунікація в аспекті професійної ідентичності. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2010. № 1. С. 100–104.

Когут І.В. Зміст формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності в сучасних соціокультурних умовах. Проблеми освіти : наук. зб. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2013. Вип. № 77. Ч. 2. С. 75–79.

Когут І.В. Формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього вчителя : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Полтава, 2015. 250 с.

Літкевич А.М. Конкурентоспроможність закладу загальної середньої освіти: управлінський аспект. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 9(38). С. 63–77.

Літкевич А.М. Поняття конкурентоспроможності закладу загальної середньої освіти. Педагогічний менеджмент. 2019. № 5(188). С. 29–34.

Максимова А.А. Основы педагогической коммуникации : учебно-методическое пособие. Орск : Изд-во Орского гуманит.-технолог. ин-та (филиала) ОГУ, 2012. 170 с.

Павлов С.Н. Профессионально-педагогическая коммуникация при продвижении имиджа вуза в информационном пространстве для привлечения абитуриентов. Вестник ВЭГУ. 2013. № 2(64). С. 55–59.

Шкуренко А.В. Исследование профессиональной коммуникации в педагогическом образовании. Електронний інституційний репозитарій Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2017. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/8316/1/Shkurenko%20O_Uman_rus1.pdf (дата звернення: 07.10.2021).

Communication strategies in educational management international symposium volume. Ruse, Bulgaria, 2017, 44 р.

Kamyshna I., Pavlovych L. Professional and pedagogical communication. Sciences of Europe. 2020. Vol. 57, p. 43–45.

Published

2022-02-17

How to Cite

Маслова, В. А. (2022). THE ARTICLE EXAMINES PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL COMMUNICATION AS A CONDITION FOR THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE ABILITIES OF A TEACHER. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 81-85. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.16