PSYCHOLOGICAL FEATURES OF MANIFESTATIONS OF AGGRESSION AND THEIR INFLUENCE ON THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A FUTURE PSYCHOLOGIST

Authors

  • O. O. Nezhynska National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"
  • M. Yu. Zaushnikova State Tax University
  • V. A. Shevchenko State Tax University

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.25

Keywords:

aggressiveness, emotions, mental states, personal and professional development, competitiveness, progress, future psychologist, crises of professional development, crises of professional formation, aggressiveness correction, theoretical research

Abstract

The article highlights the psychological characteristics of manifestations of aggressiveness in future psychologists during their training and analyzes the impact of these manifestations on the professional development of specialists in the field of psychology. The focus is placed on the theoretical analysis of the concepts of “aggression” and “aggressiveness,” their nature, manifestations, and the factors that determine them. It is noted that under conditions of war and social instability, aggression acquires new meanings, becoming both a destructive and a defensive reaction. The connection between aggressiveness and emotional state, behavioral rigidity, level of self-regulation, and personal traits is revealed. The article describes how aggressive reactions may influence interpersonal interaction, emotional stability, academic performance, and the ability to engage effectively in professional activities. Contemporary theoretical approaches to understanding aggression–biological, frustration-based, social learning, and cognitive–are analyzed, along with the role of aggression in the process of self-actualization. The importance of developing emotional control, stress resistance, and self-regulation skills among students of higher psychological education is emphasized as essential conditions for their professional formation. The article identifies personal, social, and professional factors that may provoke aggressiveness, particularly in the context of psychological stress, academic challenges, and life difficulties during wartime. The importance of developing emotional control, stress resilience, and selfregulation skills in higher education students is emphasized as a necessary condition for their professional formation and development. Personal, social, and professional factors that may provoke aggressiveness are identified, particularly in the context of psychological pressure, academic challenges, and life difficulties during wartime. The significance of fostering psychological culture and developing empathy as means of preventing aggressiveness is highlighted, along with the role of practical training in cultivating skills of constructive interaction and self-regulation in future psychologists. The necessity of timely diagnosis and correction of aggressiveness is substantiated, and prospects for further research are outlined–aimed at developing effective strategies for correcting aggressive behavior as a component of enhancing the competitiveness of future specialists and preventing professional burnout.

References

Безверхий О. С. Емпіричне дослідження зв’язку самоактуалізації з агресивністю у майбутніх психологів. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 3. Т. 1. С. 18–22. URL: http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/3_2019/part_1/3-1_2019.pdf

Берковіц Л. Агресія: причини, наслідки та контроль. Глава 12. Концепція агресивного інстинкту Лоренца. URL: https://surl.li/jnmuki

Доллард Дж., Міллер Н. Теорія соціальної агресії. Психологія агресії. Пер. з англ. Л. В. Прозорова. Київ : Наукова думка, 2017. 220 с.

Кокун О. М. Чинники та психофізіологічне забезпечення професійного самоздійснення особистості. Національна академія педагогічних наук України – 25 років [інформ. довідник]. Київ : Видавничий дім «Сам», 2017. С. 134–140.

Кременчуцька М. К., Жиліч Н. Р. Агресивність у системі особистісних чинників вибору механізмів психологічного захисту під час воєнних подій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. Секція 1 Загальна психологія. Психологія особистості. 2023. № 3. С. 13–19. URL: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/1301

Кузнецов О. І., Платковська О. В., Савченко І. Г. Психологічні ресурси особистісного саморозвитку особистості. Вісник ХНПУ Г. С. Сковороди. Психологія. 2020. Вип. 62. С. 214–228. URL: DOI:10.34142/23129387.2020.62.12

Максименко С. Д. Методологія генетичної психології в міждисциплінарних дослідженнях особистості та її внутрішнього світу. Психологічні ресурси розвитку особистості в умовах невизначеності освітнього простору : зб. мат-лів наук. доп. І Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Київ, 23 жовт. 2024 р.). Київ : Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2024. С. 11–15 (264 с.).

Музичко Л. Психологічна ресурсність особистості та її резильєнтність. Журнал соціальної та практичної психології. 2023. № 1. С. 28–33. DOI : https://doi.org/10.32782/psy-2023-1-5

9. Остафійчук Р. Ю. Конкурентоспроможність як організаційний і особистісний феномен у дискурсі соціальної психології. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2021. Вип. 46(49). С. 251–257. URL: https://doi.org/10.33120/ssj.vi46(49).174

10. Петечел О. Ю. Теоретичний аналіз проблеми агресії. Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України: зб. наук. статей. Івано-Франківськ, 2017. Вип. 44. С. 88–103.

11. Психологія агресивної поведінки: навч. посібн. / ред. О. П. Фролова. Київ : Освітній сектор, 2019. 300 с.

12. Сергеєва Л. М., Стойчик Т. I. Конкурентоздатність як умова професійного становлення фахівців : монограф. Дніпро : Журфонд, 2020. 181 c.

13. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. Пер. Таращук П. Тернопіль : Навчальна книга «Богдан», 2021. 552 с.

14. Яценко Т. С. Формування умінь і навичок у майбутніх психологів-практиків у процесі глибинного пізнання цілісності психіки. Problems and strategies for the development of pedagogical and psychological education in Ukraine and EU countries. Riga, Latvia, 2021. С. 72–78.

15. Fromm E. The Art of Listening. Continuum. 1st edition, 1998. 204 p.

16. Hobfoll Stevan E. Conservation of Resources Theory: Its Implication for Stress, Health, and Resilience. In S. Folkman (Ed.), The Oxford handbook of stress, health, and coping (pp. 127–147). Oxford University Press. URL: https://psycnet.apa.org/record/2010-25086-007

Published

2025-07-02

How to Cite

Нежинська, О. О., Заушнікова, М. Ю., & Шевченко, В. А. (2025). PSYCHOLOGICAL FEATURES OF MANIFESTATIONS OF AGGRESSION AND THEIR INFLUENCE ON THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A FUTURE PSYCHOLOGIST. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (2), 142-146. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.25