Requirements for execution
“Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology” is aimed at a wide range of professional psychologists: scientists, academic staff, postgraduate students, master and undergraduate students.
Sections:
1. General psychology, history of psychology
2. Psychophysiology
3. Psychology of work; engineering psychology
4. Medical Psychology
5. Social Psychology; psychology of social work
6. Legal psychology
7. Pedagogical and age psychology
8. Special Psychology
9. Psychology of activity in special conditions
10. Organizational psychology; economic psychology
11. Political psychology.
A scientific article should involve the following elements:
1. Introduction elucidating the relevance of the research.
2. Statement of the basic material including full justification of research findings.
3. Conclusions rendering specific research findings and prospects for further developments in a particular area.
4. Bibliography (the availability of this list is obligatory and executed according to the standards of bibliographic entry (see: DSTU 8302: 2015 “Information and documentation. Bibliographic reference. General principles and rules of composition”). References to sources should be in square brackets in the text with the indication of page numbers of a particular source, e.g. [3, p. 234] or [2, p. 35; 8, p. 234]).
An article should contain abstracts and keywords in Ukrainian and English and translated article’s title in English. The volume of Ukrainian and English abstracts is 1800 characters every. The number of keywords is a minimum of 5 words.
Technical requirements:
1. Article volume – from 12 to 20 pages (4 (297 × 210), margins: left – 25 mm, right, top and bottom – 20 mm) typed in Microsoft Word.
2. The entire text, Bibliography, abstracts are typed using Times New Roman, size – 14, line spacing – 1.5.
3. If an article comprises tables, formulas and (or) graphics, they should be compact and have a name (Times New Roman, 12). Tables and graphics shall not be wider than pages.
4. Mathematical formulas should be thoroughly revised and clearly typed. The formulas are presented via MS Equation. The number of tables, formulas and graphics should be minimal and appropriate. Figures and tables on broadside pages are not accepted.
5. Languages: Ukrainian, English, German, Polish, Spanish, French.
6. The article should have the following structural elements: UDC (left top corner); a section of the journal; surname and initials of an author/authors (a maximum of three authors), a scientific degree, academic rank; article’s title is in two languages: Ukrainian and English; article text; Bibliography.
Sample of article execution
Section: Педагогічна та вікова психологія
UDC 371.15+373.66+159.922.6+316.624
Волошенко М. А.
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри психології та соціальної роботи
Одеського національного політехнічного університету
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FEATURES
OF DISTANCE LEARNING
У статті проаналізовано роль дистанційної освіти, зумовлена специфікою віртуального середовища, особливостями взаємодії в цьому середовищі педагога й учня, організації інформації в умовах віртуальної взаємодії. Проведено аналіз психолого-педагогічних особливостей педагога, що визначають вибір найбільш ефективних форм і перспектив реалізації дистанційного навчання. Цим зумовлена актуальність дослідження. Обґрунтовано припущення про те, що метою дистанційної освіти є об’єднання переваг віртуальної і традиційної форм навчання. Показано, що ці особливості зумовлюють організацію дистанційної форми навчання, засоби і методи здобуття освіти, а також форми контролю й оціночної діяльності. (1800 знаків)
Ключові слова: дистанційна освіта, віртуальна форма освіти, психолого-педагогічні особливості, змістовна модель.
The article analyzes the role of distance education, which is presented in the specifics of the virtual environment, features of interaction in this environment of the teacher and student, organization of information in the context of virtual interaction. The analysis of the psychological and pedagogical features of the teacher, determining the choice of the most effective forms and prospects for the implementation of distance learning, is carried out. This is due to the relevance of the study. The assumption is justified that the goal of distance education is to combine the advantages of virtual and traditional forms of education. It is shown that these features determine the organization of distance learning, the means and methods of applying education, as well as forms of control and their evaluation activities. (1800 знаків)
Key words: distance education, virtual form of education, psychological and pedagogical features, meaningful model.
Сучасна освіта розвивається в умовах зростаючого потоку інформації, взаємопроникнення різних культур, виникає необхідність оперувати величезною кількістю знань в різних сферах людської діяльності.
За даними [1; 2; 4; 6], реформа освіти пов'язана з бурхливим розвитком інформаційних, віртуальних і комунікаційних технологій, орієнтована на скорочення періоду навчання студентів, зміни у змісті програм, поглиблення знань учнів, розширення їх кругозору, а також на індивідуалізацію та диференціацію навчання.
Висновки з проведеного дослідження. Проаналізовано роль дистанційної освіти, пов'язана зі специфікою віртуального середовища, особливостями взаємодії в цьому середовищі педагога і учня, організацією інформації в умовах віртуальної взаємодії.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Грищук О.В. Емоційні стани здобувачів вищої освіти під час навчальних занять. Теоретичні і прикладні проблеми психології: Збірник наукових праць. Сєверодонецьк, 2020. № 2 (52). С. 288-299.
2. Савчин М.В. Здоров'я людини: духовний, особистісний і тілесний виміри:монографія. Дрогобич: ПП «Посвіт», 2019. 232 с.