НАВЧАННЯ ТА РОЗВИТОК СУПЕРВІЗОРІВ ДОПОМОГАЮЧИХ ПРОФЕСІЙ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.7Ключові слова:
навчання, супервізор, професії допомоги, практичні навички, супервізія, професійна освітаАнотація
Стаття присвячена актуальній проблемі впровадження інституту супервізії для якісного оволодіння практичними навичками в професіях допомоги. Ефективність супервізії, в першу чергу, визначається професійно-особистісними характеристиками супервізора. Проаналізовано поняття «супервізор», професійні вимоги до його знань, вмінь, навичок, якостей та специфічних рис, функцій та досвіду. Доведено важливість персоналу організації як найціннішого кадрового ресурсу, який повинен бути забезпечений якісною супервізією, яка задовольняє його провідні професійні потреби. Наголошено, що навчання супервізорів повинно будуватися на розвитковому підході, проходити поступово п’ять етапів кар’єрного розвитку. Описано можливості навчання супервізорів, подано основні та альтернативні варіанти; означено широкий спектр можливостей для навчання, який можливо застосовуються в різних комбінаціях для посилення їх ефективності. Зазначена низка загальних аспектів, які стосуються навчальних програм для всіх супервізорів. Визначено конкретні техніки супервізорського втручання, передумови та перешкоди організації роботи супервізора.
Посилання
Браун А., Боурн А. Супервізор у соціальній роботі: Супервізія догляду в громаді, денних та стаціонарних установах. К.: Університет. вид-во «Пульсари», 2003. 240 с.
Ковшова В.С. (2016). Самарская психологическая школа супервизии. Медицинская психология в России. T. 8, № 5.(40). С.3-15.
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо супервизии працівників, які надають соціальні послуги. Наказ МСП № 414 від 12.06.2020. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0414739-20#Text
Тимофеева Т.С., Солянкина Л.Є.. Супервизия как одно из условий становления профессиональной идентичности психолога. Мир науки. Педагогика и психология. 2020. №1. T.8.S.56-65
Типовое положение о супервизии для факультетов психологии (проект). Национальній психологический журнал. № 1 (5). 2011.
Ушакова І.В. Супервізія : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів] / І.В.Ушакова. – Миколаїв : Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2011.– 228с.
Файзуллаева Е.Д., Мога Н.Д. Супервизорство в профессиональной подготовке педагогов к работе с детьми с особенностями развития. Вестник ТГПУ. № 9(174). С.128-132.
Фокин И.В. Использование супервизии в социальной работе в России. Вестник мордовского унивеситета. 2010. № 2. С.107-110.
Astremska, I. and Lukina, N. (2016) Objective component in social service supervisor training process. Personality Development In the Age of Globalization: Collection of scientific papers. Morrisville, Lulu Press. P. 50-55.
Astremska, I.V.(2016), The pecularities of included and not included supervision in the structure of higher education of social workers. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Кам’янець-Подільський: «Аксіома», 2016. Випуск 31. С.19-30.
Borders, L.D. and Leddick, G.R. (1987) Handbook of Counseling Supervision. Alexandria, VA: Association for Counselor Education and Supervision.
Felthman, C. and Dryden, W. (1994) Developing Counsellor Supervision. London: Sage.
Hawkins, P. and Shohet, R. (1989) Supervision in the Helping Professions. Milton Keynes: Open University Press.
McLean, A. and Marshall, J. (1988). Cultures at Work: How to Identify and Understand Them. Luton: Local Government Training Board.
Morrison, T. (1993) Staff Supervision in Social Care. London: Longman.
Pritchard, C. (1986) Maintaining Morale Through Staff Training and Development, University of East Anglia Monograph. Norwich: University of East Anglia.
Richards, M., Payne, C. and Sheppcrd, F. (1990) Staff Supervision in Child Protection Work. London: National Institute for Social Work.