ТЕОРІЯ ОРТОБІОЗУ ПРО ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СМИСЛОЖИТТЄВИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Л. М. Абсалямова
  • В. В. Ворожбіт-Горбатюк

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.11

Ключові слова:

оптимізм, ортобіоз, психічне благополуччя, психологічно безпечне середовище, смисложиттєві орієнтації, студент

Анотація

Метою статті визначено вивчення психологічних особливостей смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді з огляду на теорію ортобіозу. Авторами у статті представлено результати оригінального емпіричного дослідження, що проводилося упродовж 2021-2022 навчального року у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди. Було охоплено 278 здобувачів першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти. В емпіричному дослідженні використано методи опитування за допомогою гугл-форми. За основу опитувальника використано тест смисложиттєвих орієнтацій Д. Леонтьєва, адаптованої версії тесту «Мета життя» Дж. Крамб і Л. Махоліка (Purpose in Life Test, PIL). Також використано методи аналізу продуктів діяльності, інтерв’ювання здобувачів за результатами отриманих відповідей для збагачення і уточнення отриманих у ході опитування відповідей. Використано метод психолого-акмеологічного спостереження для виявлення змістового базису і способів прояву смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді у контексті ортобіозу. Індивідуальні і групові (2-4 особи) бесіди застосовано з метою виявлення міри осмислення респондентами ключових ідей теорії ортобіозу. Дослідження проведено з опорою на системний, синергетичний, акмеологічний і компетентнісний підходи. Установлено, що психологічними особливостями смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді є синтезування їх з самоактуалізацією і професійним самовизначенням. Виявлено, що провідними смисложиттєвими орієнтаціями є особистісне і професійне зростання, стабільно високе матеріальне становище і активність суспільного життя. Констатовано зв’язки між: суперечностями внутрішнього особистісного зростання і осмисленням цілей і поточних результатів життя, суспільним активним життям і професійним самовизначенням. Останнє, уважаємо, детерміновано галуззю знань, за якою здобувачі-респонденти опановують освітні програми: 011 – Освітні, педагогічні науки, 014 – Середня освіта. Представлені у статті результати дослідження авторів обґрунтовані висновками українських та світових учених. Зазначено, що здоров’язберігаючі компетентності є наскрізними, персонально і соціально вартісними. Відповідно до поставленої мети теорія ортобіозу презентована з опорою на узагальнення І. Мечникова як культура здорового (психологічно, фізично, духовно) повноцінного життя особистості, здатної формувати навколо себе безпечне середовище. Відповідно до теорії ортобіозу смисложиттєві орієнтації студентської молоді узгоджуються з наукою про гігієну. Важелем розкриття психологічних особливостей смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді у цьому дослідженні визначено ресурс почуття насиченого життя, досягнення блага, сумісного з благом інших людей, вироблення стійкого уміння радіти. Поточним результатом дослідження психологічних особливостей смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді визначено доцільність розроблення програм підтримки оптимізму здобувачів у значенні психологічного благополуччя, стабільного статусу психологічного здоров’я. Перспективним напрямом подальшого розроблення проблеми визначено пошук конструктивного синтезу європейських і національних практик формування смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді відповідно до ортобіотичного підходу.

Посилання

Rodina N.V. Prospects of Positive Psychology and Psychology of human ortobiozis in rehabilitation of antiterrorist operation participants. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. Issue: 2 (14) co-publ.: Publishing office: Accent graphics communications. Hamilton, ON, 2016. P. 55-61.

Абсалямова Л. М. Вплив оптимістичних упереджень на харчову поведінку людини. Теорія і практика сучасної психології. 2018. № 3. С. 6-10.

Акмеологічна концепція професійного розвитку педагога. Професійна педагогічна освіта: акмесинергетичний підхід : монографія. За ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 5-10?? 11-57.

Бєлякова С. М., Бочаріна Н. А., Стеценко, А. І. Емпіричне дослідження особливостей ціннісних орієнтацій дорослих. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 2022. № 1. C. 77-82. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.15.

Богучарова О. І. Психологія ставлення до здоров’я: парадигми, моделі, чинники розвитку : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.01. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2013. 40 с.

Ворожбіт-Горбатюк В.В. Борисенко Н.О. Формування педагогічного оптимізму студентів ресурсами матеріалів творчої спадщини Григорія Сковороди. Новий Колегіум. 2019. № 4 (98). С. 39-43. URL: http://newcollegium.nure.ua/article/view/197787 (дата звернення: 12.06.2022).

Гаташ В. «Етюди оптимізму» – погляд через століття. Дзеркало тижня. 2007. 14 груд. (№ 48). URL: http://gazeta.dt.ua/SCIENCE/etyudi_optimizmu__poglyad_cherez_stolittya.html (дата звернення: 12.06.2022).

Єльчанінова Т., Жванія Т., Гряник Д. Features of emotional state of students with different academic motivation. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди «Психологія», [S.l.], n. 60, p. 94-111, june 2019. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/psychology/article/view/2057 (дата звернення: 30 червня 2022).

Кафедра освітології та інноваційної педагогіки. URL: https://www.kaf-pedagogy-hnpu.com (дата звернення: 30 червня 2022).

Кузнєцов М. А., Зотова Л. Н. Жизнестойкость и образ здоровья у студентов : монография. Харьков : Диса плюс, 2017. 398 с.

Леонтьєв Д. Тест смисложиттєвих орієнтацій. 2-е вид. М., Смисл, 2000. 18 с.

Макарова Л. І. І. І. Мєчніков про природу людини: концепція оптимізму. Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Київ, 2008. Т. 7, № 15. С. 198-200. Режим доступу: http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2008_15/sb15_51.pdf (дата звернення: 12.06.2022).

Максименко С.Д., Болтівець С.І., Кокун О.М. Психологічне обгрунтування заходів пропагування психогігієнічного виховання і здорового способу життя серед сучасної молоді: монографія. К.: ДП «Інформ.-аналіт. Агенство», 2012. 152 с.

Мечников И.И. Этюды о природе человека. М.: Изд-во АН СССР. 1962. 15 с.

Мечникова О.Н. Жизнь Ильи Ильича Мечникова. М., «КомКнига», 2007. 240 с.

Родіна Н.В., Чернявська Т.П., Кононенко О.І. та ін. Дослідження психології ортобіозу людини : монографія. Київ : Видавництво Ліра-К, 2021. 234 с.

Cургова С. Ю. Ортобіотика як здоров’язберігаюча технологія навчання майбутніх соціальних працівників. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Чернігів, 2018. Вип. 150. С. 127-130. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2018_150_32 (дата звернення: 12.06.2022).

ХНПУ імені Г.С. Сковороди. URL : http://hnpu.edu.ua/uk/struktura (дата звернення: 30 червня 2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-12

Як цитувати

Абсалямова, Л. М., & Ворожбіт-Горбатюк, В. В. (2022). ТЕОРІЯ ОРТОБІОЗУ ПРО ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СМИСЛОЖИТТЄВИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 56-59. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.11