НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА «ПСИХОЛОГІЯ СПІЛКУВАННЯ» У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПРАЦІВНИКІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.6Ключові слова:
спілкування, комунікативні компетентності, навчальна дисципліна «Психологія спілкування», арт-практики, арт-вправа, самостійна робота.Анотація
У статті подано аналіз теоретико-методичних аспектів викладання навчальної дисципліни «Психологія спілкування». Визначено роль навчальної дисципліни у системі професійної підготовки студентів, які здобувають освітній ступінь бакалавра спеціальності 012 Дошкільна освіта. Обґрунтовано необхідність володіння комунікативними компетентностями майбутніми дошкільними працівниками. Наголошено, що педагогічне спілкування передбачає спеціальну підготовку вихователя, володіння комунікативними компетентностями допоможуть налагоджувати взаємини з дітьми, їхніми батьками, колегами по роботі. Комунікативні уміння допомагають розуміти співрозмовників, регулювати взаємовідносини з оточуючими людьми, ефективно взаємодіяти з ними. Виділено завдання вивчення дисципліни: наближення до розуміння професійної необхідності вивчення психологічних особливостей спілкування; формування вміння розпізнавати та правильно оцінювати найхарактерніші соціально-психологічні ситуації професійної діяльності; розвиток уміння аналізувати конкретні ситуації, розпізнавати типи співрозмовників, обговорювати різні проблеми з урахуванням психологічних особливостей професійний ситуацій. Наголошено, арт-практики є психолого-педагогічними засобами, які дозволяють формувати в студентів позитивну мотивацію до успішного опанування комунікативними компетентностями. Подано опис арт-практик, які дозволяють зняти напругу, змоделювати позитивний психоемоційний стан, зорієнтуватися в причинах, котрі змінюють ставлення студентів до вивчення навчальної дисципліни. Наведено приклади творчих завдань, які доречно використовувати при вивченні психології спілкування, а саме: арт-вправа «Слово заняття», арт-практика «Моє місце під сонцем» (автор Вікторія Назаревич), арт-вправа «Придумай, намалюй» та інші.
Посилання
Атаманчук Н.М. Програма навчальної дисципліни «Психологія спілкування». Полтава, 2022. 6 с.
Атаманчук Н.М. Робоча програма з дисципліни «Психологія спілкування» для студентів спеціальності 012 «Дошкільна освіта». Полтава, 2022. 14 с.
Атаманчук Н. М. Розвиток творчості в дітей: психологічний ресурс арт-технік // Розвиток обдарованої особистості в освітньому просторі: ціннісний вимір: тези доповідей Х наук.-практ. семінару, 23 квіт. 2020 р. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. С.9.
Атаманчук Н. М. Арт-техніки – засіб психокорекційної роботи зі студентською молоддю. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи»: зб. матеріалів ХХІІ Міжнарод. наук. практ. інтернет-конф., 18 лютого 2019 р. Переяслав- Хмельницький, 2019. Вип. 21. С.270-273.
Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн. 1. Особистісно-орієнтований підхід. Теорет.-технол. засади : Навч.- метод. посібник. Київ : Либідь, 2003. 278 с.
Гарькавець С. О., Волченко Л. П. Спілкування в педагогічному процесі: навчальний посібник. Житомир: ТОВ «Видавничий дім “Бук-Друк”», 2021, 100 с.
Макаренко А.С. Методика виховної роботи. Київ : Радянська школа, 1990. 117 с.
Казміренко В. П. Засади когнітивної психології спілкування. Наукові студії із соціальної та політичної психології : зб. ст. Інституту соціальної та політичної психології АПН України ; за ред. С. Д. Максименка, М. М. Слюсаревського [та ін.]. К.: Міленіум, 2009. Вип. 23 (26). С. 140-164.
Капська А.Й. Педагогіка живого слова : Навч.-метод. посібник. Київ: ІЗМН, 1997. 140 с.
Юрчук О. І. Застосування ділової гри як інноваційного методу навчання майбутніх вихователів закладів дошкiльної освіти. Інноватика у вихованні: збірник наукових праць. 2018. № 7. С. 303-312.