ACADEMIC DISCIPLINE «PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION» IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRESCHOOL EDUCATION WORKERS

Authors

  • N. M. Atamanchuk

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.6

Keywords:

communication, communication competencies, academic discipline «Psychology of Communication», art practices, art exercise, independent work.

Abstract

The article presents an analysis of theoretical and methodological aspects of teaching the academic discipline ‘Psychology of Communication’. The role of the academic discipline in the system of professional training of students obtaining a bachelor's degree in specialty 012 Preschool education is determined. The necessity of future preschool workers’ possessing communicative competences is substantiated. It is emphasized that pedagogical communication requires special training of the teacher, possessing communicative competencies will help to establish relationships with children, their parents, colleagues. Communication skills help to understand interlocutors, regulate relationships with other people, effectively interact with them. The goals of studying the academic discipline are highlighted, including approaching the understanding of the professional necessity to study the psychological characteristics of communication; forming the ability to recognize and correctly assess the most common socio-psychological situations in professional activity; developing the ability to analyze specific situations, distinguish the types of interlocutors, discuss various problems, taking into account the psychological characteristics of professional situations. It is emphasized that art practices are psychological and pedagogical tools, enabling students to form a positive motivation for mastering communicative competencies successfully. The description of art practices, allowing to relieve tension, model a positive psychic and emotional state, discover the reasons that change the attitude of students to the study of the academic discipline is given. Examples of creative tasks that are appropriate to use in the study of psychology of communication are given, namely: art exercise ‘Word of the lesson’, art practice ‘My place in the sun’ (author Victoria Nazarevich), art exercise ‘Imagine, draw’ and others.

References

Атаманчук Н.М. Програма навчальної дисципліни «Психологія спілкування». Полтава, 2022. 6 с.

Атаманчук Н.М. Робоча програма з дисципліни «Психологія спілкування» для студентів спеціальності 012 «Дошкільна освіта». Полтава, 2022. 14 с.

Атаманчук Н. М. Розвиток творчості в дітей: психологічний ресурс арт-технік // Розвиток обдарованої особистості в освітньому просторі: ціннісний вимір: тези доповідей Х наук.-практ. семінару, 23 квіт. 2020 р. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. С.9.

Атаманчук Н. М. Арт-техніки – засіб психокорекційної роботи зі студентською молоддю. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи»: зб. матеріалів ХХІІ Міжнарод. наук. практ. інтернет-конф., 18 лютого 2019 р. Переяслав- Хмельницький, 2019. Вип. 21. С.270-273.

Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн. 1. Особистісно-орієнтований підхід. Теорет.-технол. засади : Навч.- метод. посібник. Київ : Либідь, 2003. 278 с.

Гарькавець С. О., Волченко Л. П. Спілкування в педагогічному процесі: навчальний посібник. Житомир: ТОВ «Видавничий дім “Бук-Друк”», 2021, 100 с.

Макаренко А.С. Методика виховної роботи. Київ : Радянська школа, 1990. 117 с.

Казміренко В. П. Засади когнітивної психології спілкування. Наукові студії із соціальної та політичної психології : зб. ст. Інституту соціальної та політичної психології АПН України ; за ред. С. Д. Максименка, М. М. Слюсаревського [та ін.]. К.: Міленіум, 2009. Вип. 23 (26). С. 140-164.

Капська А.Й. Педагогіка живого слова : Навч.-метод. посібник. Київ: ІЗМН, 1997. 140 с.

Юрчук О. І. Застосування ділової гри як інноваційного методу навчання майбутніх вихователів закладів дошкiльної освіти. Інноватика у вихованні: збірник наукових праць. 2018. № 7. С. 303-312.

Published

2022-10-25

How to Cite

Атаманчук, Н. М. (2022). ACADEMIC DISCIPLINE «PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION» IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRESCHOOL EDUCATION WORKERS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (5), 34-38. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.6