НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА «КРИЗОВА ПСИХОЛОГІЯ» У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІФЦІВ З КРИЗОВОЇ ПСИХОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.10Ключові слова:
кризові ситуації, фахові компетентності, навчальна дисципліна «Кризова психологія», арт- практики, фахівець з кризової психології.Анотація
У статті подано аналіз теоретико-методичних аспектів викладання навчальної дисципліни «Кризова психологія». Визначено роль навчальної дисципліни у системі професійної підготовки студентів, які здобувають освітній ступінь бакалавра спеціальності 053 Психологія. Обґрунтовано необхідність володіння фаховими компетентностями майбутніми фахівцями з кризової психології. Наголошено, що підготовка фахівців з кризової психології є надзвичайно важливою, оскільки вони відіграють ключову роль у наданні психологічної допомоги та підтримці людей, які переживають кризові ситуації. Виділено завдання вивчення дисципліни: набуття методологічної компетентності: засвоєння феноменології, перебігу кризових та екстремальних ситуацій; розвиток психологічної грамотності: володіння понятійним апаратом, уміння використовувати психологічні терміни та поняття у професійному діяльності; розвиток професійної компетентності: оволодіння формами та методами психологічної допомоги і підтримки особистості у складних життєвих обставинах, розуміння закономірностей та особливостей діяльності психолога в особливих (екстремальних та кризових) умовах, формування вміння розпізнавати та правильно оцінювати найхарактерніші психологічні ситуації професійної діяльності. Описано важливі напрями підготовки фахівців з кризової психології. Подано опис тем змістового модулю «Теоретичні та практичні основи кризової психології». Схарактеризовано особливості використання арт-практик при підготовці фахівців з кризової психології: емоційний вираз, розвиток емпатії, творчий підхід до розв’язання проблем, релаксація та стресозахисні навички, спільна робота та комунікація, розвиток самосвідомості. Відмічено, що під час практичних занять студенти вирішують типові задачі діяльності кризового психолога, а саме: оволодівають формами та методами психологічної допомоги і підтримки особистості у складних життєвих обставинах, що сприяє значному просуванню на шляху їх професійного вдосконалення.
Посилання
Атаманчук Н.М. Робоча програма з дисципліни «Кризова психологія» для студентів спеціальності 053 «Психологія». Полтава, 2023. 15 с.
Атаманчук Н.М. Кризова психологія: Методичні вказівки до проведення практичних занять та виконання самостійної роботи для студентів спеціальності 053 «Психологія». Укл. Н. М. Атаманчук. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2023. 42 с.
Atamanchuk N. M., Yalanska S. P. Use of art practices in working with higher education students. New impetus for
the advancement of pedagogical and psychological sciences in Ukraine and EU countries: research matters : Collective
monograph. Vol. 1. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2021. Р. 34–50. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-032-2-3
Мельничук Т. І., Зубіашвілі І. К. Професійне становлення майбутніх кризових психологів в умовах сучасного закладу вищої освіти. Актуальні проблеми в системі освіти: заклад загальної середньої освіти – до університетська підготовка – заклад вищої освіти : зб. матеріалів VІІ Всеукраїнської науково-практична конференція за міжнародною участю 27 квітня 2021 року. К., 2021. С. 189–193.
Мельничук Т.І. Соціально-психологічні закономірності економічного самовизначення працюючих студентів. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2020. Том І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Випуск 56. Київ : ТОВ-Видавництво «ЛОГОС». С. 52–58.
Панок В.Г. Зміст підготовки практичного психолога. Основи практичної психології : підручник / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. К. : Либідь, 1999. С. 236–242.
Чепелєва Н. В. Особистісна підготовка практикуючого психолога. Основи практичної психології : підручник / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. К. : Либідь, 1999. С. 242–249.
Шевченко Н. Професійна свідомість практичного психолога: структура та специфіка функціонування. Психологія і суспільство. 2009. № 4. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/jspui/bitstream/316497/30583/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%
%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf