COURSE “CRISIS PSYCHOLOGY” IN THE PROFESSIONAL TRAINING SYSTEM OF CRISIS PSYCHOLOGY SPECIALISTS

Authors

  • N. M. Atamanchuk

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.10

Keywords:

crisis situations, professional competences, educational discipline “Crisis Psychology”, art practices, specialist in crisis psychology.

Abstract

The article presents an analysis of the theoretical and methodological aspects of teaching the educational discipline «Crisis Psychology». The role of the academic discipline in the system of professional training of students who obtain a bachelor’s degree in the specialty 053 Psychology is determined. The necessity of possessing professional competences by future experts in crisis psychology is substantiated. It was emphasized that the training of specialists in crisis psychology is extremely important, as they play a key role in providing psychological assistance and support to people experiencing crisis situations. The task of studying the discipline is highlighted: acquisition of methodological competence: assimilation of phenomenology, the course of crisis and extreme situations; development of psychological literacy: mastery of conceptual apparatus, ability to use psychological terms and concepts in professional activity; development of professional competence: mastering the forms and methods of psychological help and support of the individual in difficult life circumstances, understanding the laws and features of the psychologist’s activity in special (extreme and crisis) conditions, forming the ability to recognize and correctly assess the most characteristic psychological situations of professional activity. The important directions of training specialists in crisis psychology are described. A description of the topics of the content module “Theoretical and practical foundations of crisis psychology” is provided. The peculiarities of the use of art practices in the training of specialists in crisis psychology are characterized: emotional expression, development of empathy, creative approach to solving problems, relaxation and stress protection skills, teamwork and communication, development of self-awareness. It was noted that during practical classes, students solve typical tasks of a crisis psychologist, namely: master the forms and methods of psychological help and support of individuals in difficult life circumstances, which contributes to significant progress on the path of their professional improvement.

References

Атаманчук Н.М. Робоча програма з дисципліни «Кризова психологія» для студентів спеціальності 053 «Психологія». Полтава, 2023. 15 с.

Атаманчук Н.М. Кризова психологія: Методичні вказівки до проведення практичних занять та виконання самостійної роботи для студентів спеціальності 053 «Психологія». Укл. Н. М. Атаманчук. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2023. 42 с.

Atamanchuk N. M., Yalanska S. P. Use of art practices in working with higher education students. New impetus for

the advancement of pedagogical and psychological sciences in Ukraine and EU countries: research matters : Collective

monograph. Vol. 1. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2021. Р. 34–50. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-032-2-3

Мельничук Т. І., Зубіашвілі І. К. Професійне становлення майбутніх кризових психологів в умовах сучасного закладу вищої освіти. Актуальні проблеми в системі освіти: заклад загальної середньої освіти – до університетська підготовка – заклад вищої освіти : зб. матеріалів VІІ Всеукраїнської науково-практична конференція за міжнародною участю 27 квітня 2021 року. К., 2021. С. 189–193.

Мельничук Т.І. Соціально-психологічні закономірності економічного самовизначення працюючих студентів. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2020. Том І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Випуск 56. Київ : ТОВ-Видавництво «ЛОГОС». С. 52–58.

Панок В.Г. Зміст підготовки практичного психолога. Основи практичної психології : підручник / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. К. : Либідь, 1999. С. 236–242.

Чепелєва Н. В. Особистісна підготовка практикуючого психолога. Основи практичної психології : підручник / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. К. : Либідь, 1999. С. 242–249.

Шевченко Н. Професійна свідомість практичного психолога: структура та специфіка функціонування. Психологія і суспільство. 2009. № 4. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/jspui/bitstream/316497/30583/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%

%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf

Published

2023-12-25

How to Cite

Атаманчук, Н. М. (2023). COURSE “CRISIS PSYCHOLOGY” IN THE PROFESSIONAL TRAINING SYSTEM OF CRISIS PSYCHOLOGY SPECIALISTS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (4), 51-55. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.10