УЯВЛЕННЯ ЩОДО ВЛАСНОГО ПРОФЕСІЙНОГО МАЙБУТНЬОГО В ПОЛІЦЕЙСЬКИХ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ ОСОБИСТІСНОГО ЗДІЙСНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.14Ключові слова:
минулий досвід, особистісне здійснення, працівники поліції, професійне майбутнє, часова перспективаАнотація
Презентовано результати теоретичного та емпіричного дослідження уявлень поліцейських щодо власного професійного майбутнього. Теоретичні розвідки показали, що феномен професійного майбутнього в контексті часової перспективи є доволі поширеним явищем у працях науковців, однак мало робіт присвячено аналізу часової перспективи майбутнього працівників поліції. Перспектива професійного майбутнього передбачає свідоме розуміння цілей власної діяльності та свого місця в професії, вимагає від поліцейського здатності планувати своє майбутнє, устремління досягнути успіху та бажання покращити результати своєї роботи. Мета статті – емпірично дослідити особливості уявлень про власне професійне майбутнє в часовій перспективі в поліцейських із різним рівнем особистісного здійснення. Загальна чисельність вибірки дослідження становила 97 поліцейських. За допомогою Опитувальника особистісного здійснення О. Штепи з використанням процедури кластеризації за принципом k-середніх нами сформовано такі три групи поліцейських: із низьким, середнім та високим рівнями особистісного здійснення. Низький рівень особистісного здійснення виявлено у 25 осіб, середній – у 43, високий – у 29. До подальшого дослідження залучені респонденти з низьким (перша група) та високим (друга група) рівнями особистісного здійснення. Для досягнення поставленої мети дослідження застосовано Опитувальник часової перспективи Ф. Зімбардо. Емпірично встановлено, що поліцейським із низьким рівнем особистісного здійснення властиве позитивне сприйняття минулого досвіду. Однак ці досліджувані в сприйнятті подій минулого схильні вважати їх не зовсім контрольованими та не підвладними власній волі. Поліцейські першої групи є менш умотивованими на досягнення успіху в майбутньому, більш зорієнтованими на отримання задоволення від сьогодення, а не від перспектив успіху в майбутньому. Поліцейські з високим рівнем особистісного здійснення є високоорганізованими, амбітними, орієнтованими на осягнення успіху в майбутньому. Вони не схильні до негативних переживань щодо минулого, задоволені теперішнім, а також більш важливим для цих досліджуваних є планування перспективи та досягнення успіху в майбутньому. Слід зауважити, що надмірна орієнтація на реалізацію своїх планів та цілей може викликати відчуття стресу, оскільки подібна поведінка завжди супроводжується відчуттям нестачі часу та страхом не встигнути виконати поставлені завдання.
Посилання
Бойко-Бузиль Ю.Ю. «Аксіоми» професіографічного підходу у системі підготовки працівників Національної поліції України. Актуальні проблеми психологічного забезпечення службової діяльності працівників правоохоронних органів: зб. тез Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 30 жовтня 2020 р.). Київ : ДНДІ МВС України, 2020. С. 145–147.
Мілорадова Н.Е. Особливості застосування професійного сценарного планування в підготовці поліцейського. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України: тези доп. наук.-практ. конф. (м. Харків, 27 берез. 2020 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. Харків, 2020. С. 91–94.
Омелянська В.І. Концептуальний аналіз психологічного благополуччя. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2021. № 1. С. 22–26.
Психодиагностика стресса: практикум/сост. Р.В. Куприянов, Ю.М. Кузьмина; М-во образ. и науки РФ, Казан. гос. технол.ун-т. Казань : КНИТУ, 2012. 212 с.
Штепа О.В. Опитувальник особистісної здійсненності: теоретичні підстави для розробки та результати апробації. Психологічний часопис. 2018. № 4. С. 196–223.
Bäck T., Vallès L., Padyab M. Police students’ perceptions of professional competences: A comparative study of Catalonia and Sweden. Police Practice and Research. 2017. № 18(5). Р. 478–491.
Brinkman S., Kvale S. Doing interviews. Sage Publishing, 2018. 186 р.
Karp S., Kohlstrom K., Rantatalo O., Payed M. Police students’ values of enduring and emerging competence areas in police education. In T. Bjorgo & M.-L. Damen (Eds.), The making of a police officer: Comparative perspectives on police education and recruitment. Routledge, 2020. Р. 143–169.
Kohlström K. Professional development in the Swedish police organization: Police officers’ learning pathways. Human Resource Development Quarterly. 2021. Р. 1–21.
Poell R.F., Lundgren H., Bang A., Justice S.B., Marsick V., J., Sung S.-Y., Yorks L. How do employees’ individual learning paths differ across occupation? A review of 10 years of empirical research. Journal of Workplace Learning. 2018. № 30(5). Р. 315–334.
Schafer J., Cowper T., Jensen C., Jackson J., Levin B., Myers R.W. Planning for the future: A primer for police leaders on futures thinking. National Police Foundation, 2019. 21 р.