КОГНІТИВНИЙ ВИМІР ПЕРФОРМАТИВНОГО ІНСЦЕНУВАННЯ У НАВЧАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.10Ключові слова:
когнітивна сфера, когнітивні компоненти, розуміння, перформанс, перформативність, інсценування, мімезис, навчальна діяльність студентівАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз перформативного інсценування як складника навчальної діяльності студентів. Обґрунтовано, що інсценування може впливати на когнітивну сферу студентів у процесі навчання, адже передбачає не лише теоретичне, але й діяльнісне відтворення матеріалу завдяки певному розігруванню на сцені. Зважаючи на це, викладач задає певні рамки для відтворення завдань, у межах яких студенти намагаються трансформувати матеріал у власний досвід завдяки перформансу. Показано, що ключовим механізмом у процесі перформативного інсценування є мімезис як форма соціалізації індивіда та встановлення звʼязків із зовнішнім світом. У цьому контексті образ викладача відіграє ключову роль, адже успішність інсценування й когнітивних результатів прямо залежить від того, наскільки зрозуміло й переконливо він змоделює майбутню професійну діяльність через освітній перформанс. Інсценування найбільш повно розкриває діяльність як елемент когнітивної сфери студентів, адже передбачає практичне, активне й тілесно орієнтоване відтворення матеріалу. Оскільки перформанс передбачає колективну діяльність, то інсценування полегшує оволодіння матеріалу завдяки спільній діяльності. Зазначено, що когнітивна регуляція через перформанс як діяльність у вищій школі дозволяє студентам набути як професійного, так і соціального досвіду. Інсценування стає формою перенесення знання через дію та взаємодію в зовнішню реальність. Таким чином, перформативне інсценування передбачає як чітке, алгоритмізоване виконання завдань і дій на заздалегідь установленій сцені, так і спонтанне й креативне виконання своєї ролі. Доведено, що завдяки можливій спонтанності в навчальній діяльності студенти здатні освоїти матеріал індивідуалізовано. Формування індивідуального стилю навчання завдяки перформансу уможливлює досягнення високих результатів навчання, створюючи рівні умови для всіх суб’єктів навчання.
Посилання
Ґумбрехт Г.-У. Продукування присутності. Що значення не може передати. Київ: IST Publishing, 2020. 192 с.
Карповець М. Перформативність як умова гетерогенності суспільства: культурно-антропологічний аспект. Людина і культура. Острог, 2019. С. 134–157.
Левченко О. Перформативність vs. театральність в аспекті перформативного повороту. Науковий вісник «Курбасівські читання». 2018. № 13. С. 13–25.
Пасічник І. Д., Максименко С. Д. Роль когнітивно-стильових особливостей особистості в процесі навчальної діяльності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія і педагогіка. 2010. Вип. 14. С. 3–10.
Austin, J. L. How to Do Things with Words. Oxford: Oxford University Press, 1975. 168 p.
Bachmann-Medick D. Cultural Turns: New Orientations in the Study of Culture. Berlin: Walter de Gruyter, 2016. 311 p.
Bauman Z. Culture as Praxis. London: SAGE Publications Ltd., 1999. 208 p.
Bruner J. S. The Process of Education. Harvard: Harvard University Press, 1976. 92 p.
Butler J. Bodies that Matter: On the Discursive Limits of Sex. New York: Routledge, 2011. 256 p.
Dall’Alba G. & Barnacle R. An Ontological Turn for Higher Education. Studies in Higher Education. 2007. Vol. 32(6). P. 679–691.
Domańska E. ‘Zwrot performatywny’ we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie. 2007. No. 5. S. 48–61.
Farrier S. Approaching Performance Through Praxis. Studies in Theatre and Performance. 2005. Vol. 25 (2). P. 129–144.
Krüger С. Anthropology of Performance or Anthropology of Contemporary Theatre. Brazilian Journal of Presense Studies. 2021. Vol. 11(2). P. 1-28. http://dx.doi.org/10.1590/2237-2660102508.
Schechner R. Performance Studies: An Introduction. London and New York: Routledge, 2013. 376 p.
Schechner R. Essays on Performance Theory 1970-1976. New York : Drama Book Specialists, 1977.
Schwartz T. Where is the Culture? The Making of Psychological Anthropology. Berkeley: University of California Press, 1978. P. 419–441.
Singer M. When a Great Traditions Modernizes. New York: Praeger, 1972. 430 p.
Turner V. The Anthropology of Perfomance. PAJ Publications, 1988. 185 p.
Wiske M. S. (Ed.). Teaching for Understanding: Linking Research with Practice. San Francisco: Jossey-Bass, 1998. 379 p.
Wulf C. Zur Genese des Sozialen: Mimesis, Performativität, Ritual. Bielefeld: Transcript Verlag, 2005. 178 s.