ПСИХОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА КРЕАТИВНОСТІ ТА МЕТАКРЕАТИВНОСТІ У СТРУКТУРІ АКАДЕМІЧНОЇ УСПІШНОСТІ СТУДЕНТА-ПСИХОЛОГА НА ТРЕТЬОМУ РОЦІ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.12Ключові слова:
психолог, студент, навчання, академічна успішність, інтелект, креативність, метакреативність, структура, дискримінантний аналіз, характеристикаАнотація
Дослідження присвячене актуальній проблемі психологічна характеристика креативнісних та метакреативнісних складових академічної успішності майбутніх психологів. Серед основних пріоритетів дослідження – визначення сучасних теоретичних та методологічних передумови аналізу креативнісних та метакреативнісних компонент академічної успішності студентів-психологів на третьому році навчання, емпірична характеристика їх психологічної структури та функцій та поглиблення наявних наукових відомостей про психологічну структуру академічної успішності майбутніх психологів. Успішність академічної діяльності майбутнього психолога варто розглядати з опором на позитивно ним сприйнятий результат особистісно детермінованої академічної активності, що відобразилася у продуктивній взаємодії із наявним академічно-професійним середовищем, й кінцевою метою якої була реалізація власних освітньо-психологічних та практичних психологічних потреб. Креативність майбутнього психолога доречніше за все розуміти як сутнісну професійну характеристику особистості, його вмотивовану здатність до інноваційної теоретико-психологічної та практичної психологічної діяльності, що визначається низкою нелінійних, багаторівневих мультикатегоріальних характеристик людини, що творить у процесі академічно-професійного функціонування. Емпіричним шляхом доведено, що на третьому році навчання у виші креативність та метакреативність майбутнього психолога як складові його академічної успішності характеризуються насамперед мнемічною рефлексією як здатністю усвідомлювати процеси пам’яті, здатністю деталізувати вербалізовані образи як характеристикою вербальної креативності, здатністю до створення оригінальних вербальних образів як характеристикою вербальної креативності та метамнемічним відтворенням як характеристикою його метапам’яті.
Посилання
Августюк М. М. Ілюзія знання у метакогнітивному моніторингу навчальної діяльності студентів ВНЗ: автореф. дис…. канд. психол. наук: 19.00.07. Острог, 2016. 21 с.
Саврасов М.В. Метакреативні здібності: наукові підходи та експериментально-інтроспективна методика дослідження. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Харків: ХНПУ, 2019. Вип.61. С. 203–220.
Саврасов М.В. Регулятивні чинники креативності суб’єкта навчально-професійної діяльності: автореф. дис. … докт. психол. наук: 19.00.07. Одеса, 2021. 39 с.
Хомуленко Т. Б. Метапам’ять: наукові підходи та експериментально-інтроспективна методика дослідження. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Харків: ХНПУ, 2014. Вип.49. С. 193–211.
Фоменко К.І. Психологія губрістичної мотивації суб’єкта діяльності: дис…. докт. психол. наук: 19.00.01. Харків, 2018. 465 с.
Flavell, J. H. Wellman H. M. Metamemory. Perspective on the development of memory and cognition. Hiilsdale ; N. Y. : Erlbaum, 1997. P. 3–34.
Grieco D., Hogarth R. Overconfidence in absolute and relative performance: The regression hypothesis and Bayesian updating. Journal of Economic Psychology. 2010. V. 30 (5). P. 756–771.
Metcalfe J., Finn B. Evidence that judgments of learning are causally related to study choice. Psychonomic Bulletin & Review. 2008. Т. 15. №. 1. Р. 174–179.
Koriat A., Levy-Sadot R. Conscious and Unconscious Metacognition: A Rejoinder. Consciousness and Cognition. 2000. № 9. P. 193–202.
Kroll M. D. The illusion of knowing, error detection, and motivational orientations. Contemporary Educational Psychology, 1992. Vol. 17. P. 371–378.
Savrasov M. Metacreative abilities: scientific approaches and experimental introspective research methods. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Випуск 61. 2019. 203–220.
Serra M. J. Effective implementation of metacognition. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesser (Eds.), Handbook of Metacognition and Education. New York, NY: Routledge, 2009. P. 278–298.