ГЛИБИННЕ ПІЗНАННЯ ОСОБИСТІСНОЇ ПРОБЛЕМИ ЯК УМОВА САМООРГАНІЗАЦІЇ РЕФЛЕКСИВНОГО МИСЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.18Ключові слова:
внутрішньо-психічне протиріччя, самоорганізація, психологічні захисти, глибинна психокорекція, позитивна дезінтеграція психікиАнотація
Стаття розкриває значення пізнання особистісної проблеми для розвитку рефлексивного мислення особи на засадах самоорганізації. Дослідження розвитку рефлексивного мислення особи, презентоване у цій статті, спирається на основні положення психодинамічного підходу, який розвивається у дослідженнях академіка НАПН України Т.С. Яценко та її послідовників. Проаналізовано категорії «інтелектуальна проблема» та «особистісна проблема». Особистісна проблема становить окремий клас проблем в психології мислення. Феномен «особистісна проблема» в науковій літературі конкретизується як «внутрішній конфлікт», «особистісна амбівалентність», «життєва проблема» та ін. Встановлено, що особистісна проблема характеризується наявністю внутрішньо-психічного протиріччя між різноспрямованими тенденціями, мотивами, бажаннями людини. Із позицій психодинамічного підходу особистісна проблема розглядається як стабілізована внутрішня суперечність психіки, що детермінована глибинно-психологічними тенденціями. Психодинамічний підхід акцентує увагу на механізмах, які унеможливлюють самостійне усвідомлення особистісної проблеми – психологічних захистах. Дослідження розвитку рефлексивного мислення особи здійснювалось у процесі глибинної психокорекції за методом активного соціально-психологічного пізнання (АСПП). У дослідженні розвитку рефлексивного мислення враховано положення сигергетики про процеси самоорганізації в складних нелінійних системах. Згідно із синергетикою початок самоорганізації пов’язаний із втратою системою стійкості. Показано, що в процесі глибинно-психологічного пізнання особистісної проблеми задаються умови для розвитку рефлексивного мислення на засадах самоорганізації. Це пов’язано з ослабленням інтегративної дії психологічних захистів, що призводить до порушення стану внутрішньо-психічної рівноваги, дезінтеграції психіки. Сутнісною особливістю дезінтеграції у психокорекційному процесі є її позитивний характер, що сприяє підтриманню емоційного оптимуму його учасників та визначає нові можливості розвитку рефлексивного мислення на засадах самоорганізації.
Посилання
Балл Г.А. Теория учебных задач. Москва : Педагогика, 1990. 183 с.
Интернет-версия издания: Новая философская энциклопедия: в 4 т. / Ин-т философии РАН ; Нац. обществ.-науч. Фонд. Москва : Мысль, 2000–2001. URL: http://iph.ru/print.htm.
Дметерко Н.В. Розвиток рефлексивного мислення у процесі глибинного пізнання особистісної проблеми. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. Херсон. 2018. Випуск 5. С. 89–94.
Зелінська Т.М. Психологія особистісної амбивалентності в юнацькому віці : автореферат …..д-ра психол. н. : 19.00.07 : «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2014. 44 с.
Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Законы эволюции и самоорганизации сложных систем. Москва : Наука, 1994. 236 с. (Серия «Кибернетика – неограниченные возможности и возможные ограничения»).
Панок В.Г. Практична психологія. Теоретико-методологічні засади розвитку : монографія. Чернівці : Технодрук, 2010. 486 с.
Развитие основ рефлексивного мышления школьников в процессе учебной деятельности / под ред. В.В. Давыдова. В.В. Рубцова. Москва : Психологический институт, Российская академия образования, 1995. 228 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 713 с.
Спиридонов В.Ф. Психология мышления: Решение задач и проблем : учебное пособие. Москва : Генезис, 2006. 319 с. (Серия «Учебник XXI века»).
Яценко Т.С., Глузман А.В. Методология глубинно-коррекционной подготовки психолога. Днепропетровск : Инновация, 2015. 394 с.