ПСИХОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА СТУДЕНТА У МЕДІАСЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • Н. С. Коструба
  • Ю. Ю. Хвесик

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.8

Ключові слова:

медіапсихологія, психологічна безпека, медіаактивність, соціальні мережі, молодь

Анотація

У статті розкрито особливості психологічної безпеки особистості студента у медіасередовищі. Сучасна молодь постійно звертається до медіаактивності для реалізації власних комунікативних, освітніх та інших потреб, проте психологічні наслідки такого активного переходу в онлайн-функціонування ще повною мірою не досліджено. Соціальні мережі поставили перед інтернет-спільнотою два гострі питання: питання приватності та питання свободи слова. Саме питання приватності у медіасередовищі часто порушується, а це є прямою загрозою для психологічної безпеки особистості. Для підвищення рівня безпеки у медіасередовищі науковці рекомендують розвивати критичне мислення, а також формувати усталену систему цінностей особистості. Метою дослідження було вивчення особливостей взаємозв’язку психологічної безпеки та медіаактивності як складової соціального життя студента. Для реалізації мети дослідження було використано методики «Діагностика психологічної безпека особистості» (І. Приходько) й Анкета медіаактивності особистості (авторська). Для статистичного опису даних використано кореляційний аналіз Пірсона. В опитуванні взяли участь 52 студенти 1–4 курсів віком 17–20 років. Здійснений кореляційний аналіз дає змогу стверджувати про існування взаємозв’язку медіаактивності та психологічної безпеки особистості. Відносно безпечною для психологічного благополуччя особистості виявлено таку медіаактивність, як перегляд онлайн-трансляцій чи відеозаписів передач і серіалів. Загалом виявлено, що загрозою психологічній безпеці особистості можуть бути такі дії у мережі, як публікація власних світлин і їх поширення, коментування контенту у соціальних мережах. Перспективи дослідження вбачаємо у вивченні психологічної безпеки особистості у медіасередовищі з урахуванням когнітивно-стильових особливостей студента.

Посилання

Астахова Л.В., Харлампьева Т.В. Критическое мышление как средство обеспечения информационно-психологической безопасности личности. Москва : РАН, 2009. 136 с.

Баева И.А. Психологическая безопасность в образовании : монография. Санкт-Петербург : Союз, 2002. 271 с.

Бакулев Г.П. Массовая коммуникация. Москва : Аспект Пресс, 2010. 192 с.

Волохонский В.Л., Зайцева Ю.Е., Соколова М.М. Личность и межличностное взаимодействие в сети Internet. Санкт-Петербург : СПбГУ, 2007. 196 с.

Коструба Н.С. Медіарелігійна активність як чинник психологічного благополуччя особистості. Психологічні перспективи, 2021. Вип. 38. С. 110–123. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-110-123

Лазорко О.В. Психологія безпеки особистості як суб’єкта професіоналізації. Психологічні перспективи, 2017. Вип. 30. С. 96–112. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-96-112

Лещинська О.А. Інформаційно-психологічна безпека: концепція соціокультурного імунітету : монографія. Івано-Франківськ : ПП Кузів Б.П., 2013. 144 с.

Слюсаревський М.М., Найдьонова Л.А., Титаренко Т.М., Татенко В.О., Горностай П.П., Кочубейник О.М., Лазоренко Б.П. Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін. Реферативний опис роботи. Київ : Талком, 2020. 318 с.

Харламенкова Н.Е. Понятие психологической безопасности и его обоснование с разных научных позиций. Психологический журнал. 2019. Т. 40. № 1. С. 28–37.

Шинкар, М.І. Психологічна безпека особистості студента. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. Т. 32 (71) № 1. 2021. С. 75–80. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.1/13

Bashir M., Wee C., Memon N., Guo B. Profiling cybersecurity competition participants: Self-efficacy, decision-making and interests predict effectiveness of competitions as a recruitment tool. Computers & Security. 2017. Vol. 65. P. 153–165. https://doi.org/10.1016/j.cose.2016.10.007

Budimir S., Fontaine J., Huijts N., Haans A., Loukas G., Roesch E. Emotional Reactions to Cybersecurity Breach Situations: Scenario-Based Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 2021. № 23 (5). e24879. https://doi.org/10.2196/24879

Kennison S.M., Chan-Tin E. Taking Risks With Cybersecurity: Using Knowledge and Personal Characteristics to Predict Self-Reported Cybersecurity Behaviors. Frontiers in Psychology. 2020. № 11. Р. 546. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.546546

Use of Information and Communication Technology by the World’s Children and Youth. ITU. 2008. https://www.itu.int/ITU-D/ict/material/Youth_2008.pdf.

Raywood-Burke G., Bishop L.M., Asquith P.M., Morgan P.L. Human Individual Difference Predictors in Cyber-Security: Exploring an Alternative Scale Method and Data Resolution to Modelling Cyber Secure Behavior. HCI for Cybersecurity, Privacy and Trust. HCII 2021. Lecture Notes in Computer Science, vol 12788. Springer, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-77392-2_15.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-07

Як цитувати

Коструба, Н. С., & Хвесик, Ю. Ю. (2022). ПСИХОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА СТУДЕНТА У МЕДІАСЕРЕДОВИЩІ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 41-44. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.8

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ; ПСИХОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ