THE GENESIS OF THE PROBLEM OF ETHNIC TOLERANCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.2Keywords:
tolerance, ethnic group, ethnic tolerance, ethnos, personAbstract
In the modern multicultural world, research and development of a person’s tolerance become a necessary condition for peaceful, harmonious and successful coexistence of people. Based on respect for interpersonal and intergroup peculiarities, tolerance prevents the rise of enmity and chauvinism, and promotes mutual enrichment and exchange of cultures. Therefore, its formation is carried out both with the purpose of prevention and in order to ensure the development of a person or a system. The multifacetedness and diversity of the concept of "tolerance" is reflected in the variety of scientific definitions. In particular, tolerance can be considered a compromise, which is generated by the clash of the moral sphere, consciousness and behavior of a person. At the same time, the importance of the individual’s personal choice in the manifestation of tolerance is emphasized, because the dominant system of values does not yet guarantee a tolerant manifestation of will. In general psychology, tolerance is understood as the lack of response or reduction thereof to a certain adverse factor due to a decrease in sensitivity to this factor or to its certain manifestations. For example, tolerance to anxiety is formed internally – through an increase of the top limit of an emotional response to a threat, and externally – in the ability to control oneself and withstand adverse actions without reducing the person’s adaptive capabilities. The phenomenon of ethnic tolerance can also be viewed through the prism of the axiosphere of an individual and the entire ethnic group. Given this, individual and collective values both integrate the behavior and experiences of a person and serve as a guide for the entire community. The normative behavior of an ethnic group is determined by group values that function as rules of social interaction and add unity to the group. Important is the coincidence of personal and group values, as well as their orientation to combining and admitting the values of other ethnic groups.
References
Бичко О. Профілі Української ідентичності. Соціально-психологічний аналіз. Київ : Вид.-поліграфічний центр «Київський університет», 2007. 281 с.
Грива О. Соціально-педагогічні основи формування толерантності у дітей і молоді в умовах полі культурного середовища. Київ : Вид. ПАРАПАН, 2005. 228 с.
Кириленко Т. Толерантність та гармонія особистості. Психологічні перспективи. Вип. 11. 2008. С. 130–136.
Молчанова А. Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності педагога. Київ: ІПООД НАПН України, 2013. 188 с.
Молчанова А. Толерантна та інтолерантна особистість в сучасному освітньому середовищі. Історико-педагогічні студії. 2013. Вип. 6 (7). С. 186–189.
Орбан-Лембрик Л. Толерантність як основа адекватних взаємин у полікультурному світі. Соціальна психологія. 2008. Вип. 4. С. 73–85.
Скок А. Соціально-психологічні умови формування комунікативної толерантності у викладача вищого навчального закладу : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.05 «Соціальна психологія; психологія соціальної роботи»; Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ, 2007. 19 с.
Солдатова Г., Шайгерова Л. Психодиагностика толерантности личности. Москва : Смысл, 2008. 172 с.
Тагліна Ю. Екологічна культура українського етносу: ментальні джерела та техногенні перспективи: автореф. дис. … канд. філософ, наук: спец. 09.00.12. «Українознавство, філософські науки»; ХНУ ім. В. Карамзіна. Xарків, 2005. 19 с.
Тейлор Ч. Мультикультуралізм і «політика визнання». Київ : Альтерпрес, 2004. 172 с.
Холодова О. Психологічні засоби запобігання та корекції фрустрації у професійній діяльності молодих учителів : автореф. дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.05 «Соціальна психологія, психологія соціальної роботи»; Ін-т психології ім. Г. Костюка АПН України. Київ, 2003. 18 с.