HARDINESS OF A TEACHER IN THE WAR CONDITIONS: ANALYSIS OF PARTIAL POSITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.13Keywords:
hardiness, difficult life situation, teachers, differential and psychological peculiarities, age peculiaritiesAbstract
The article enlightens the results of the theoretical and empirical research of situational specificity of teachers’ hardiness in the war conditions. Hardiness is considered as an ability of a personality to assimilate one’s experience and develop one’s integrity in the conditions of life’s difficulties experiencing. The set of certain signs that determine the specificity of hardiness manifestation in difficult, critical life situations of a certain type is referred to as a partial position of this feature. At the present stage of the research partial positions of hardiness in the situations of frustration, crisis, uncertainty, conflict, stress are studied. The empirical research is performed with the help of the questionnaire «Partial positions of hardiness (PPH)» (I. Brynza, O. Kuznetsova, 2020). The collection of data was done within the period since August till December, 2022. The results of the empirical research show that the general level of the hardiness development and the domination of certain partial positions as a marker of a situational specificity of teachers is determined by the character of the professional activity and depends on the age. The performed comparison of situational manifestations of hardiness of teachers and practical psychologists of educational institutions showed that it is teachers that are vulnerable to the influence of the war conditions. The highest ability to survive difficulties, life and professional challenges was shown by the group of teachers at the age of under 40 years old. The brightest hardiness of young teachers is shown in the survival of situations of uncertainty and crisis. The teachers of older age have lower level of hardiness that is especially shown in the situations of stress, conflict, frustration. The older teachers are, the wider range of situations causes the feelings of helplessness, anxiety, despair, impotency, uncertainty in opportunities to cope with difficulties. Teachers need psychological support and maintenance taking into account selective vulnerability to certain types of difficult life situations.
References
Бринза І., Кузнєцова О. Психодіагностична методика «Парціальні позиції життєстійкості особистості»: результати розробки та апробації. Вісник Київського університету. 2020. 1(11). С. 14–22.
Войтович М. В., Завадська Т. В. Аналіз професійної життєстійкості вихователів дитячих навчальних закладів Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. 2020. Вип. 20. С. 8–17.
Зливков В. Л., Лукомська С. О. Особливості використання тренінгу життєстійкості у психологічній реабілітації учасників бойових дій. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 1 (65). С. 24–30.
Карамушка Л. Психічне здоров’я персоналу організацій в умовах війни: основні вияви та ресурси. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. (3(67), С. 124–133. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-124-133
Кокун О. М. Професійна життєстійкість особистості: аналіз феномена. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. 2020. Вип. 20. С. 68–81.
Кондратюк С. М. Життєстійкість як ресурс подолання життєвих труднощів в умовах війни. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2022. Вип. 4. С. 78–83. DOI: https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.4.11
Кузнецова О. В. Адаптивність та самоактуалізація: специфіка співвідношення в портреті життєстійкої особистості. Наука і освіта. 2010. № 9. С. 86–90.
Матейко Н. М. Емпіричне дослідження життєстійкості військових в умовах бойових дій. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія. 2022. Вип. 2. С. 90–94.
Титаренко T. M., Ларіна Т. О. Життєстійкість особистості: соціальна необхідність та безпека. Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. Київ : Марич, 2009. 76 с.
Ульянова Т. Ю. Співвідношення життєстійкості та емоційності особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2020. №3. С. 72–80.
Чиханцова О. Життєстійкість та її зв’язок із цінностями особистості. Проблеми сучасної психології. 2018. Вип. 42. С. 211–231.
Hiver P. The Triumph Over Experience: Hope and Hardiness in Novice L2 Teachers. Positive psychology in SLA. 2016. Vol. 97. P. 168–192.
Kokun, O. The Ukrainian Population’s War Losses and Their Psychological and Physical Health. Journal of Loss and Trauma. 2022. DOI: 10.1080/15325024.2022.2136612
Maddi, S. The Story of Hardiness : Twenty Years of Theorizing, Research, and Practice. Consulting Psychology Journal: Pracice and Research. 2002. Vol. 54. № 3. P. 173–185.
Maksimenko, S., & Serdiuk, L. Psychological potential of personal self-realization. Social welfare: interdisciplinary approach. 2016. 1(6). P. 92–100.
Nishizaka, S. Kindergarten teachers’mental health: Stress, Preschool teacher efficacy and hardiness. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2002. Vol. 3. P. 283–290. DOI: 10.5926/jjep1953.50.3_283