TRAINING PSYCHOLOGISTS TO WORK WITH CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM MANIFESTATIONS

Authors

  • R. M. Bondarenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.1.1

Keywords:

model, pedagogical activity, correction, professional training

Abstract

The article is devoted to the problem of training specialists, in particular psychologists, to work with children with autism. Recently, more and more attention is paid to the study and correction of various mental disorders in children. There is a lot of literature, including recommendations on mental retardation, learning and upbringing disorders, behavioral and communication disorders. However, many more issues need to be explored. Thus, it is advisable to dwell on the problem of early childhood autism (hereinafter – RDA), in which communication disorders predominate in all behavior of the child and dominates in the formation of its abnormal development, while in other defects of mental development communication disorders are secondary and significantly reduced or disappear with the correction of the underlying disorder: mental retardation, neurotic disorders, speech and hearing defects, etc. Correction of early childhood autism has a special, quite complex nature. This leads to the need to improve the training of psychologists.

References

Александров Н.В. Проблема формиро- вания модели личности специалиста / Н.В. Александров, В.Ф. Шадриков. Москва : Знание, 1984. 320 с.

Аутизм: методические рекомендации по психолого-педагогической коррекции / [под. ред. С.А. Морозова]. Москва : Академия, 2001. 235 с.

Єрмаков І.Г. Виховання життєтворчості: моделі виховних систем : метод. матеріал. Харків : Основа, 2006. 224 с.

Життєва компетентність особистості: від теорії до практики : наук.-метод. по- сіб. / [ред. І.Г. Єрмаков]. Запоріжжя : Центріон, 2005. 640 с.

Ліблінг М.М. Підготовка до навчання дітей з раннім дитячим аутизмом. Дефектологія. 1997. № 4. С. 45–57.

Линенко А.Ф. Готовність майбутнього вчителя до педагогічної діяльності. Педагогіка і психологія. 1995. № 1. С. 125–132.

Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения Ростов на Дону : Феникс, 1996. 512 с.

Нечипоренко В.В. Становлення освітнього реабілітаційного закладу нового типу. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство : наук.-метод. зб. / [за ред. І.Г. Єрмакова]. Київ, 2000. 333 с. 9. Никольская О.С. Аутичный ребёнок. Пути помощи / О.С. Никольская, Е.Р. Баенская, М.М. Либлинг. Москва, 1997. 430 с.

Мастюкова Е.М. Лікувальна педагогіка. Ранній і дошкільний вік / Е.М. Мастюкова. Москва : Освіта, 1997. 360 с.

Профессиональное самоопределение и профессиональная карьера молодежи / [под. ред. С.Н. Чистяковой, А.Я. Журкиной]. Москва : Ин-т профессионального самоопределения молодежи РАО, 1993. 212 с.

Смирнова Е.У. Пути формирования модели специалиста с высшим образованием / Е.У. Смирнова. Ленинград : ЛГУ, 1977. 136 с.

Спеціальна дошкільна педагогіка : навч. посіб. / Е.А. Стребелева, А.Л. Венгер, Е.А. Екжанова. Москва : Академія, 2001. 345 с.

Ульянова Р.К. Проблемы коррекционной работы с аутичными детьми. Педагогический поиск. 1999. № 9. С. 15–21.

Bernard-Opitz V. Kinder mit Autismus- Spektrum-Störung (ASS) / V. Bernard- Opitz. – Stuttgart, 2005.

Maurice C. Ich würde Euch so gerne verstehen – Meine Kinder sind gefangen in ihrer eigenen Welt. Berg / C. Maurice. Gladbach, 2002.

Schopler E. Ubungsanleitungen zur Förderung autistischer und entwicklungsbehinderter Kinder / E. Schopler, M. Lansing, L. Waters. Dortmund, 2000.

Published

2021-07-28

How to Cite

Бондаренко, Р. М. (2021). TRAINING PSYCHOLOGISTS TO WORK WITH CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM MANIFESTATIONS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (1), 5-8. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.1.1