PSYCHOEDUCATIONAL MODELS IN THE PROCESS OF PSYCHOREHABILITATION OF COMBAT PARTICIPANTS: CONCEPTS AND FUNCTIONS, AN EXAMPLE
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.1Keywords:
psychoeducation, psychoeducational model, psychorehabilitation, combatants, recipients of psychological services, post-traumatic stress disorderAbstract
The article presents the material that is the result of understanding and systematizing practical work with combatants within the framework of the psycho-rehabilitation process of combatants and war veterans in Ukraine, which was held in the period of 2022–2023. The definition of “psychoeducational model” is brought to the attention of the scientific community, under which it is proposed to understand a structured short block of information about a separate phenomenon of a person’s mental life (or psycho-physiological process, or other content), which contains an explanation of how this or that system functions, explains the cause-and-effect relationship, and contains a simple instruction on how to influence this process in order to restore (or improve) a person’s psychological (psycho-emotional, psychophysical) state. Such an information block must necessarily be accompanied by a metaphorical picture and practical examples, which significantly improves the process of perception and understanding of the provided information by service recipients. Since psychoeducation is one of the types of psychological services, which, according to the current legislation, must be provided during the psychorehabilitation process, a proposal for the systematization and development of clear psychoeducational models that can be used by practical and clinical psychologists and psychotherapists when working with combatants actions, is considered very relevant. The article also indicates the functions of the psychoeducational model: 1) forming a clear understanding of the nature of a particular symptom/syndrome/disorder/condition in the recipient of psychological services, which is relevant; 2) understanding the causes and consequences of those violations that occur at the psychological/behavioral/biological level; 3) the possibility of forecasting future trends and dynamics; 4) the possibility of planning an individual step-by-step treatment/psychocorrection/psychorehabilitation plan, etc. An example of the psychoeducational model “Little man with stones” is presented, which informs about the causes of post-traumatic stress disorder, revealing the principles of the human nervous and endocrine systems, accompanied by a metaphorical drawing.
References
Деякі питання надання безоплатної психологічної допомоги особам, які звільняються або звільнені з військової служби, з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членам сімей таких осіб та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни і членам сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту. Постанова Кабінету Міністрів України №1338 від 29.11.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1338-2022-%D0%BF#Text (дата звернення 20.08.2023).
Грибок А. О. Психічне здоров’я військовослужбовців Збройних Сил України як головний фактор успішного виконання бойових завдань в складних та екстремальних умовах. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2018. Том. ХІ : Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. Вип. 18. С. 21‒40.
Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Олійник В.О., Хоружий С.М., Ларіонов С.О., Сириця М.В. Особливості надання психологічної допомоги військовослужбовцям, ветеранам та членам їхніх сімей цивільними психологами : метод. посіб. К. : 7БЦ, 2023. 175 с.
Пирог Г.В., Шмиглюк О.Г., Горбачук Ю.О. Особливості психологічних станів учасників Антитерористичної операції / Операції Об’єднаних Сил. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 3, Т. 2. С. 130–134.
Вплив військового конфлікту на прояви насильства в родині та громаді / І. Бандурка та ін. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям із дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. Київ : Україна, 2015. С. 14–22.
Гершанов О. Основи роботи з травмою. https://rm.coe.int/ptsd-ukr/1680a0a10b#:~:text=%D0
Український тиждень. № 46 ( 626 ) від 14 листопада 2019 р. Інструкція для постраждалих. https://tyzhden.ua/instruktsiia-dlia-postrazhdalykh/
Кокун О.М., Мороз В.М., Лозінська Н.С., Пішко І.О. Психологічна профілактика психотравматизації військовослужбовців Збройних Сил України : метод. посіб. К. : НДЦ ГП ЗСУ, 2021. 301 с.
Романів О.П., Надь Б.Я. Психогігієна особистості як важлива складова підготовки до вагітності через призму громадського здоров’я. Економіка і право охорони здоров’я. № 1 (7), 2018 р. С. 23–26.
Коваль І. А. Віддалені результати ефективності застосування медико-психолого-педагогічних прийомів при курації соматичних хворих з коморбідними межовими психічними розладами. Збірник наукових праць. Психологічні науки. Том 2. Випуск 10 (91). 2013. С. 156–160.
Ніколаєнко С. О. Особливості психологічної допомоги учасникам військових дій при посттравматичному стресовому розладі. Світогляд – Філософія – Релігія. 2014. Вип. 7. С. 51–61.
Психологічні проблеми сприймання: матеріали ХХ Всеукраїнської науково-практичної конференції (25 травня 2020 року, м. Київ) / за ред. В.О. Моляко. К: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. 116 с.