ПСИХОЕДУКАЦІЙНІ МОДЕЛІ В ПРОЦЕСІ ПСИХОРЕАБІЛІТАЦІЇ УЧАСНИКІВ БОЙОВИХ ДІЙ: ПОНЯТТЯ ТА ФУНКЦІЇ, ПРИКЛАД

Автор(и)

  • О. О. Борисова

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.1

Ключові слова:

психоедукація, психоедукаційна модель, психореабілітація, учасники бойових дій, отримувачі психологічних послуг, посттравматичний стресовий розлад

Анотація

В статті викладається матеріал, який є результатом осмислення та систематизації практичної роботи з комбатантами в межах психореабілітаційного процесу учасників бойових дій та ветеранів війни в Україні, котра проводилась в період 2022–2023 років. До уваги наукової спільноти представлено визначення «психоедукаційна модель», під якою пропонується розуміти структурований короткий блок інформації про окреме явище психічного життя людини (або психо-фізіологічний процес, або іншого змісту), який містить в собі пояснення щодо того, як саме функціонує та чи інша система, роз’яснює зв’язок причин і наслідків та містить просту інструкцію, як вплинути на цей процес, щоб відновити (або покращити) психологічний (психоемоційний, психофізичний) стан людини. Такий інформаційний блок обов’язково має супроводжуватись метафоричним малюнком та практичними прикладами, що значно покращує процес сприйняття і розуміння отримувачами послуг наданої інформації. Оскільки психоедукація є одним із видів психологічних послуг, яка, згідно чинному законодавству, обов’язково має надаватись під час психореабілітційного процесу, пропозиція щодо систематизації та вироблення чітких психоедукаційних моделей, які можуть використовуватись практичними та клінічними психологами і психотерапевтами, під час роботи з учасниками бойових дій, вбачається вельми актуальною. В статті вказуються також функції психоедукаційної моделі: 1) формування в отримувача психологічних послуг чіткого розуміння природи окремого симптому/синдрому/розладу/стану, який має актуальність; 2) розуміння причин і наслідків тих порушень, які мають місце бути на психологічному/поведінковому/біологічному рівні; 3) наявність можливості прогнозування подальших тенденцій та динамік; 4) наявність можливості планування індивідуального покрокового плану лікування/психокорекції/психореабілітації тощо. Наведено приклад психоедукаційної моделі «Чоловічок з камінням», яка інформує про причини виникнення посттравматичного стресового розладу (ПТСР), розкриваючи принципи роботи нервової та ендокринних систем людини, супроводжується метафоричним малюнком.

Посилання

Деякі питання надання безоплатної психологічної допомоги особам, які звільняються або звільнені з військової служби, з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членам сімей таких осіб та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни і членам сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту. Постанова Кабінету Міністрів України №1338 від 29.11.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1338-2022-%D0%BF#Text (дата звернення 20.08.2023).

Грибок А. О. Психічне здоров’я військовослужбовців Збройних Сил України як головний фактор успішного виконання бойових завдань в складних та екстремальних умовах. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2018. Том. ХІ : Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. Вип. 18. С. 21‒40.

Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Олійник В.О., Хоружий С.М., Ларіонов С.О., Сириця М.В. Особливості надання психологічної допомоги військовослужбовцям, ветеранам та членам їхніх сімей цивільними психологами : метод. посіб. К. : 7БЦ, 2023. 175 с.

Пирог Г.В., Шмиглюк О.Г., Горбачук Ю.О. Особливості психологічних станів учасників Антитерористичної операції / Операції Об’єднаних Сил. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 3, Т. 2. С. 130–134.

Вплив військового конфлікту на прояви насильства в родині та громаді / І. Бандурка та ін. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям із дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. Київ : Україна, 2015. С. 14–22.

Гершанов О. Основи роботи з травмою. https://rm.coe.int/ptsd-ukr/1680a0a10b#:~:text=%D0

Український тиждень. № 46 ( 626 ) від 14 листопада 2019 р. Інструкція для постраждалих. https://tyzhden.ua/instruktsiia-dlia-postrazhdalykh/

Кокун О.М., Мороз В.М., Лозінська Н.С., Пішко І.О. Психологічна профілактика психотравматизації військовослужбовців Збройних Сил України : метод. посіб. К. : НДЦ ГП ЗСУ, 2021. 301 с.

Романів О.П., Надь Б.Я. Психогігієна особистості як важлива складова підготовки до вагітності через призму громадського здоров’я. Економіка і право охорони здоров’я. № 1 (7), 2018 р. С. 23–26.

Коваль І. А. Віддалені результати ефективності застосування медико-психолого-педагогічних прийомів при курації соматичних хворих з коморбідними межовими психічними розладами. Збірник наукових праць. Психологічні науки. Том 2. Випуск 10 (91). 2013. С. 156–160.

Ніколаєнко С. О. Особливості психологічної допомоги учасникам військових дій при посттравматичному стресовому розладі. Світогляд – Філософія – Релігія. 2014. Вип. 7. С. 51–61.

Психологічні проблеми сприймання: матеріали ХХ Всеукраїнської науково-практичної конференції (25 травня 2020 року, м. Київ) / за ред. В.О. Моляко. К: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. 116 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Як цитувати

Борисова, О. О. (2023). ПСИХОЕДУКАЦІЙНІ МОДЕЛІ В ПРОЦЕСІ ПСИХОРЕАБІЛІТАЦІЇ УЧАСНИКІВ БОЙОВИХ ДІЙ: ПОНЯТТЯ ТА ФУНКЦІЇ, ПРИКЛАД. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 7-12. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.1