THEORETICAL ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF AGE CATEGORIES WITHIN THE SOCIAL SPACE IN THE CONTEXT OF THE CRISIS PHENOMENA OF SOCIETY

Authors

  • A. A. Khodotaiev
  • A. O. Kononenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.18

Keywords:

social environment, age periodisation, socialisation, stability and instability of society, social requirements, social adaptation

Abstract

This article provides a theoretical analysis of the issues within the phenomenon of socialisation and the phenomenon of deviant behaviour of the spectrum of influence and representation of the structural relationship between society as such and the individual and the allocation of his/her age periods (categories). The problems of interaction with the phenomenon of stability of the social spectrum, as one of the general conjunctures of influence on an individual through the social environment, are also outlined. The emphasis is placed on highlighting the different definition of mutual influence in the periodicity of age categories. Attention is paid to the consideration of the factors of the phenomenon of influence of the age category as a phenomenon of formation of evolution and development of the individual as a process that occurs in parallel with the evolution of society as such. The author also emphasises the phenomenon of taking into account the crisis elements in society as a spectrum of influence on the formation and consideration of changes in the construction of structural elements of the phenomenon of an established social norm and its representation within a person, and the allocation of the influence of the crisis element on an individual, taking into account different periods of a particular individual and his or her variable representation of the assimilation of the structure of the social norm. The article outlines the differences in the structures of influence on an individual in different age categories through the definition and consideration of the differences between a stable and a crisis society as a key mechanism of influence on an individual, within the framework of his or her assimilation of the mechanism of the established version of the social norm as such. It is emphasized that the allocation of the deviation spectrum and the study of deviant behaviour is a complex issue where it is necessary to take into account the phenomenon of influence of age categories and one of the prevailing mechanisms of influence in society as such, namely, the allocation of the influence of the economic factor which is one of the controlling and most fundamental in the creation of a stable society where it is generally possible to create the phenomenon of building an established social normative behaviour with its subsequent representation on a particular individual as a power.

References

Богданова І.М. Соціальна педагогіка: Навч. посіб. К.: Знання, 2008. 343 с.

Волошин С.М. Особливості змісту соціально-психологічної адаптації внутрішньо переміщених осіб до нового соціального середовища. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2019. № 9. С. 73–76.

Гарасимів Т.З. Природні та соціальні детермінанти формування девіантної поведінки людини: філософсько-правовий вимір: монографія – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 420 с.

Жданова І. В. Проблема саморегуляції в контексті девіантної поведінки особистості: психологічні аспекти / І. В. Жданова // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Психологія. 2012. Вип. 43, ч. ІІ. С. 110–128.

Іванова С. П. Психологічна стійкість особистості як фактор протидії негативним впливам. Освіта та суспільство. 2009. 62 с.

Кашлюк Ю.І. Основні чинники, які впливають на психологічне благополуччя особистості. Проблеми сучасної психології. 2016. № 34. С. 170–186.

Киричук В. О. Розвиток та соціалізація особистості у сучасному суспільстві / В. О. Киричук // Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 11. С. 22–26.

Міщик Л.І., Білоусова З.Г. Соціально-психологічні та педагогічні проблеми дезадаптації дітей та підлітків. Запоріжжя: ЗДУ, 2003. 108 с.

Максимова Н. Ю. Психологія девіантної поведінки : навч. посібник рек. МОН. Київ : Либідь, 2011.520 с.

Максимова Н.Ю., Толстоухова С.В. Соціально-психологічний аспект профілактики адиктивної поведінки підлітків та молоді. К., 2000.

Макаренко О.М., Андрейчева А.О. Поняття девіантної поведінки в соціальному та психологічному аспектах. Наукові записки, 2015. Том 175. С. 61–64.

Орбан-Лембрик Л. Залежність поведінки особистості від впливу проблемогенного соціуму / Лідія Орбан-Лембрик. // Психологія і суспільство. 2004. № 1. С. 71–82.

Орбан-Лембрик Л. Вплив кризових і стабільних періодів життя людини на процес її соціалізації у супсільстві / Лідія Орбан-Лембрик. // Психологія і суспільство. 2003. № 2. С. 55–66.

Примуш М. В. Загальна соціологія : [навч. посіб.] / Микола Васильович Примуш. К. : Професіонал, 2004. 590 с.

Руденко, Л.М. (2012). Процесуальні характеристики агресивної поведінки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 21, С. 418–424.

Цимбалюк І. М. Психологія: Навчальний посібник. 2-ге видання: виправлене і доповнене. К.: ВД «Професіонал», 2006. 576 с.

Цап Н.М. Агресивність дитини: за і проти / Н.М. Цап. // Практична психологія та соціальна робота. 1999. № 6. С. 12–13; № 7. С. 23–24.

Фурман А.В. Психодіагностика особистісної адаптованості: Наукове видання / А.В. Фурман. 2. вид., скор. Тернопіль: Економічна думка, 2003. 64 с.

Цимбалюк І. М. Психологія: Навчальний посібник. 2-ге видання: виправлене і доповнене. К.: ВД «Професіонал», 2006. 576 с.

Цап Н.М. Агресивність дитини: за і проти / Н.М. Цап. // Практична психологія та соціальна робота. 1999. № 6. С. 12-13; № 7. С. 23–24.

Published

2023-10-30

How to Cite

Ходотаєв, А. А., & Кононенко, А. О. (2023). THEORETICAL ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF AGE CATEGORIES WITHIN THE SOCIAL SPACE IN THE CONTEXT OF THE CRISIS PHENOMENA OF SOCIETY. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 90-94. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.18

Issue

Section

SOCIAL PSYCHOLOGY; PSYCHOLOGY OF SOCIAL WORK