A MODEL OF EMPIRICAL RESEARCH OF REGIONAL PECULIARITIES OF STUDENTS᾽ YOUTH CULTURAL IDENTIFICATION

Authors

  • O. M. Sknar

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.8

Keywords:

cultural identification, youth, empirical research model, parameters, psychological indicators.

Abstract

The concept of culture is proposed to be considered as a context within which human identities are formed, and culture fills them with content. The author identifies two main functions of culture: heredity and normativity. We rely on the definition of cultural identification as a process of self-identification of an individual with a particular culture, which involves a rational awareness of one's involvement in an ethno-cultural group and an emotional and value experience of belonging to it. It is noted that the unleashing of Russia's full-scale war against Ukraine has led to active processes of population migration, both internal (between regions of Ukraine) and external (abroad, to other countries). This has exacerbated a number of issues related to the regional peculiarities of youth cultural identification. The article presents a model of an empirical study of regional peculiarities of pupils' and students' cultural identification as a factor of state educational policy, which presents psychological indicators, scales, methods and psychological tools of the study. The main parameters of the study of regional peculiarities of cultural identification of young people as a factor of state educational policy are highlighted: traditionality and normativity. The psychological indicators of cultural identification of students and pupils are determined. Namely: 1) attitude to cultural values (cultural heritage, language, national symbols, shrines, territory); 2) subjective relevance of national identity (involvement and support of national customs and traditions), 3) experience of belonging to the community (pride or shame, respect or contempt) and to the territory of the nation); 3) attitude to the rules of interaction and the limits of acceptable interaction (locus of responsibility, norms of cohabitation, ways of interaction, norms of emotionality, moral norms).

References

Гібернау М. Ідентичність націй : [пер. з англ.]. Київ : Темпора, 2012. 304 с.

Гнатенко П., Павленко В. Ідентичність: філософський та психологічний аналіз. Київ, 1999. 466 с.

Клауд Г., Таунсенд Дж. Межі. Київ : Нова Надія, 2016. 328 с.

Національно-культурна ідентичність у становленні підлітка : Монографія / [К.О. Журба, І.Д. Бех, О.М. Докукіна, С.В. Федоренко, І.М. Шкільна]. Київ, 2019. 150 с.

Скнар О.М. До питання про культурну ідентичність сучасної молоді України: постановка проблеми. Проблеми розвитку ідентичності особистості в освітньому просторі : матеріали круглого столу 20 жовтня 2022 року : Збірник матеріалів / За ред. А. Б. Коваленко, І. В. Остапенко. Київ : Міленіум, ВЦ «Просвіта», 2022. 78 с. (електронне видання). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733041

Співак Л.М., Піонтковська Д.В. Вікова динаміка національної самоідентичності особистості в юності. Вісн. Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. Серія : Психологія. 2014. Вип. 49. С. 145–153.

Шевченко О.В. Національна ідентифікація у становленні Я-образу особистості : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07. Київ, 2005. 20 с.

Федотова Т.В. Особливості прояву етнічної та національної ідентичності в студентів-психологів. Психологічні перспективи. Луцьк, 2016. Вип. 27. С. 280-292.

Blasi A. The moral functioning of mature adults and the possibility of fair moral reasoning. Personality, identity, and character: Explorations in moral psychology / Eds. D. Narvaez & D. K. Lapsley. New York: Cambridge University Press, 2009. P. 396–440.

Haidt J. The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion. New York : Pantheon books, 2012.

Lapsley D. Moral Self-Identity and the Social-Cognitive Theory of Virtue. Developing the Virtues: Integrating Perspectives / Eds. J. Annas, D. Narvaez & N. E. Snow. N.Y.: Oxford University Press, 2016. Р. 34–68.

Moshman D. Adolescent psychological development: Cognition, Morality, and Identity. NJ, London : Psychology Press, 2005.

Published

2023-12-25

How to Cite

Скнар, О. М. (2023). A MODEL OF EMPIRICAL RESEARCH OF REGIONAL PECULIARITIES OF STUDENTS᾽ YOUTH CULTURAL IDENTIFICATION. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (4), 40-44. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.8

Issue

Section

SOCIAL PSYCHOLOGY; PSYCHOLOGY OF SOCIAL WORK