FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS IN THE PRACTICE OF TEACHING PSYCHOLOGICAL DISCIPLINES

Authors

  • M. V. Savchyn
  • L. P. Vasylenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.19

Keywords:

competence approach, competence, professional competence, subjectivity, professional identity, professional motivation

Abstract

It is stated that psychological training in pedagogical educational institutions requires rethinking, a radical renewal of the goal, the content of psychological education by strengthening its practical orientation. The need to clarify the conditions, mechanisms and improve the methods of teaching psychology in order to form professional competence in future teachers is noted. The competencies that can be developed in the teaching of psychological disciplines are identified: diagnostic, socio-psychological, socio-perceptual, personal, autopsychological, ensuring professional development, selfregulatory, learning (self-learning and mutual learning), upbringing (self-upbringing and mutual upbringing), development (self-development and mutual development) of students, communicative, as well as components and mechanisms of their formation. It is noted that the formation of professional competence in future teachers in the study of psychology is an important stage in the general development system during training at a university. Its specificity is determined by the emergence of a special professional position in students, which includes personal (motivational focus on the student), activity (system of educational and professional actions) and reflective and evaluative components. The conditions for the formation of professional competence in future teachers by means of psychological disciplines are defined: focus on the subjectivity of the student and personal orientation, the creation of a creative environment, inducement to reflexive activity, problematization of the educational process, ensuring the formation of professional identity and motivation. It is noted that an important indicator of the professional competence of a future teacher is his ability to independently solve problems that are determined by the conditions of real pedagogical activity.

References

Брюханова Н.О. Підходи до розуміння компетентності та компетенції в освіті. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2007. № 4. С. 40–49.

Введенський В.Н. Моделювання професійної компетентності педагога. Педагогіка. 2003. № 10. С. 51–55.

Заболоцька С.І., Заміщак М.І. Реалізація соціально-психологічних механізмів у становленні компетентних педагогів. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. Том 32(71) № 1 2021. С. 93–97.

Лазаренко Л.А. Психологічна компетентність педагога як чинник професіоналізації. Сучасні наукомісткі технології. 2008. № 1. С. 67.

Паламар С. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освітологічний дискурс. № 1–2(20–21). 2018. С. 267–278.

Савчин М.В. Компетентнісний аналіз педагогічної діяльності / Особистісно-професійний розвиток майбутнього педагога : монографія / за ред. проф. М. Савчина. Дрогобич : Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2014. С. 26–36.

Савчин М.В. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2007. 424 с. (Альма-матер).

Published

2022-02-17

How to Cite

Савчин, М. В., & Василенко, Л. П. (2022). FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS IN THE PRACTICE OF TEACHING PSYCHOLOGICAL DISCIPLINES. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 96-100. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.19