ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ПРАКТИЦІ ВИКЛАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

  • М. В. Савчин
  • Л. П. Василенко

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.19

Ключові слова:

компетентнісний підхід, компетенція, професійна компетентність, суб’єктність, професійна ідентичність, професійна мотивація

Анотація

Констатується, що психологічна підготовка в педагогічних навчальних закладах вимагає переосмислення, докорінного оновлення мети, змісту психологічної освіти через посилення її практичної спрямованості. Зазначається, що нагальною є потреба в з’ясуванні умов, механізмів та вдосконаленні методів викладання психології з метою формування професійної компетентності в майбутніх педагогів. Виділено компетенції, розвиток яких можна забезпечити під час викладання психологічних дисциплін: діагностичну, соціально-психологічну, соціально-перцептив- ну, особистісну, аутопсихологічну, забезпечення професійного розвитку, саморегулятивну, забезпечення навчання (само- і взаємонавчання), виховання (само- і взаємовиховання), розвитку (само- і взаєморозвитку) школярів, комунікативну, а також складники та механізми їх становлення. Зазначається, що формування професійної компетентності в майбутніх педагогів у процесі вивчення психології є важливим етапом у загальній системі її розвитку під час навчання у виші. Його специфіка визначається виникненням у студентів особливої професійної позиції, яка містить особистісний (мотиваційна спрямованість на учня), діяльнісний (система навчально-професійних дій) і рефлексивно-оцінний складники. Виділено умови формування професійної компетентності в майбутніх педагогів засобами психологічних дисциплін, як-от орієнтація на суб’єктність студента та особистісну спрямованість, створення креативного середовища, спонукання до рефлексивної діяльності, проблематизація освітнього процесу, забезпечення становлення професійної ідентичності та професійної мотивації. Зазначається, що важливим показником професійної компетентності майбутнього педагога є його здатність самостійно виконувати завдання, які визначаються умовами реальної педагогічної діяльності.

Посилання

Брюханова Н.О. Підходи до розуміння компетентності та компетенції в освіті. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2007. № 4. С. 40–49.

Введенський В.Н. Моделювання професійної компетентності педагога. Педагогіка. 2003. № 10. С. 51–55.

Заболоцька С.І., Заміщак М.І. Реалізація соціально-психологічних механізмів у становленні компетентних педагогів. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. Том 32(71) № 1 2021. С. 93–97.

Лазаренко Л.А. Психологічна компетентність педагога як чинник професіоналізації. Сучасні наукомісткі технології. 2008. № 1. С. 67.

Паламар С. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освітологічний дискурс. № 1–2(20–21). 2018. С. 267–278.

Савчин М.В. Компетентнісний аналіз педагогічної діяльності / Особистісно-професійний розвиток майбутнього педагога : монографія / за ред. проф. М. Савчина. Дрогобич : Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2014. С. 26–36.

Савчин М.В. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2007. 424 с. (Альма-матер).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-17

Як цитувати

Савчин, М. В., & Василенко, Л. П. (2022). ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ПРАКТИЦІ ВИКЛАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 96-100. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.19