FEATURES OF THE INFLUENCE OF THE QUALITY OF LIFE OF STUDENTS OF HIGHER MEDICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS ON THE SUSPENSION TO PSYCHOSOMATIC DISORDERS

Authors

  • V. V. Borysenko Poltava State Medical University

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.12

Keywords:

students, quality of life, psychosocial adaptation, psychosomatic disorders, cognitive-behavioral impairments

Abstract

This article investigates the impact of quality of life, as a manifestation of psychosocial functioning, on the predisposition to psychosomatic disorders among students of Ukrainian medical higher education institutions, particularly in the context of the COVID-19 pandemic and the ongoing war. The authors emphasize that human life is the highest value in society, making the preservation of physical and mental health a top priority. The study involved 122 students aged 17–25 from Poltava State Medical University. The methodology included an anonymous online survey utilizing the «Chaban Quality of Life Scale (CQLS)», a questionnaire for identifying psychosomatic disorders, and self-assessment scales for depression and anxiety (© Chaban O.S., Khaustova O.O.). Results indicated that a significant portion of respondents reported a low or moderate quality of life and a high risk of developing psychosomatic pathology. This risk was highest in the group with a moderate quality of life. The study also revealed that anxiety predominates over the depressive component of mood among the respondents. An interesting pattern observed was an increase in the frequency of depressive manifestations and a decrease in anxiety symptoms as quality of life indicators improved. Among the identified manifestations, behavioral-communicative disturbances were the most frequent (96.7%), followed by somato-vegetative disturbances (86.8%), and then emotional disturbances (63.7%). The findings suggest a significant role of cognitive-behavioral disturbances in the development of a predisposition to psychosomatic disorders. This may be linked to the specific adaptive and communication characteristics of the current generation of students, whose personalities were shaped under the influence of pandemic and wartime restrictions. According to the researchers, these differences are not optimal for psychosocial adaptation and increase the risk of developing persistent psychosomatic disorders, necessitating further research and the development of preventive and corrective measures.

References

Герасименко Л. О. Психосоціальна дезадаптація (сучасні концептуальні моделі). Український вісник психоневрології. 2018. № 1. С. 62–65.

Белан О. В. Види, засоби, форми й методи педагогічного контролю у вищій школі / О. В. Белан, О. А. Борзих, А. В. Лавренко [та ін.] // Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи: зб. статей VII Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 24–25 листопада 2022 р. Полтава, 2022. С. 18–20.

Шелестова О.В. Розлади адаптації як наслідок впливу стресу. Медична психологія. 2016. № 4. С. 74–77.

Ждан В. М. Цифровий розрив у системі медичної освіти / В. М. Ждан, М. Ю. Бабаніна, Г. В. Волченко, О. А. Кир’ян, Є. М. Кітура, М. В. Ткаченко, І. В. Іваницький // Медична освіта за новими стандартами: виклики та інтеграція в міжнародний освітній простір : матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, м. Полтава, 30 березня 2023 р. Полтава, 2023. С. 66–68.

Isakov R. I. Predictors of the formation and features of the clinical picture of adjustment disorders / R. I. Isakov, L. O. Herasymenko, P. V. Kydon [et al.] // Світ медицини та біології. 2023. № 1 (83). P. 72–77.

Скрипніков А. М. Особливості психологічної адаптації іноземних студентів медичних закладів України. Світ медицини та біології. 2013. № 2. C. 159–161.

Скрипніков А. М. Особливості континууму соціально-психологічної адаптації – дезадаптації у жінок з різними генезом депресії та вираженістю проблем у психосоціальному функціонуванні / А. М. Скрипніков, Р. І. Ісаков // Архів психіатрії. 2019. № 1. С. 56–62.

Пінчук І.Я., Бабова К.Д., Гоженка А.І. (ред.) (2014) Стрес і людина: медико-психологічна допомога при стресових розладах: Метод. посібник. КАЛИТА, Київ, 92 с.

Сінайко В.М. Вплив психологічних чинників на якість підготовки студентів-медиків // Матеріали Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю «Проблеми інтеграції української медичної освіти у світовий простір». Тернопіль, 2009. С. 167–168

Гірняк А. Н., Гірняк Г. С. Формовияви девіантної поведінки у сучасних молодіжних субкультурах та їх соціально-психологічний аналіз. Психологія і суспільство. 2023. № 1 (87). С. 199–204.

Chaban O., Khaustova O., Bezsheiko V. Reliability and validity of Chaban Quality of Life Scale // 29 cong. ECNP, 18–22 sep., 2016, Vienna. Post. P2h301.

Практична психосоматика: діагностичні шкали. Навчальний посібник / За заг. ред. О.О. Чабана, О.О. Хаустової. 2-ге видання, виправлене і доповнене. К.: Видавничий дім Медкнига, 2019. 112 с.

Published

2025-07-02

How to Cite

Борисенко, В. В. (2025). FEATURES OF THE INFLUENCE OF THE QUALITY OF LIFE OF STUDENTS OF HIGHER MEDICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS ON THE SUSPENSION TO PSYCHOSOMATIC DISORDERS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (2), 66-69. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.12