ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ КІБЕРБУЛІНГУ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.4.6Ключові слова:
кібербулінг, підлітки, кіберзлочинці, жертва кібербулінгу, віртуальне середовище, психологічні чинники кібербулінгу, наслідки кібербулінгу.Анотація
Наукова публікація присвячена актуальній в умовах стрімкого інформаційно-комунікаційного і технічного прогресу проблемі чинників виникнення кібербулінгу серед найбільш психологічно вразливої вікової категорії дітей – підлітків. У статті обґрунтовано вибір теми дослідження, проаналізовано ряд останніх світових та українських досліджень і публікацій, присвячених розгляду булінгу і кібербулінгу як психолого-педагогічного, соціального та правового феномену. Охарактеризовано засоби, за допомогою яких може здійснюватися кібербулінг (мобільний зв’язок, електронна пошта, сервери швидких повідомлень, чати та форуми, блоги, соціальні мережі, сервіси відеохостингу та ін.), а також розкрито його основні вияви (знущання чи глузування, саркастичні вислови в інтернеті, фейкові фото, відео, випадки самозванства у соцмережах, флеймінг, анонімні погрози, сексуальні посягання та ін.). Автором означено види (прямий, непрямий) та специфічні особливості кібербулінгу як субформи традиційного булінгу (анонімність, часова і просторова необмеженість впливу на жертву, швидкість поширення інформації, необмежена кількість глядачів). Автором проаналізовано дані різних досліджень стосовно причин виникнення булінгу і кібербулінгу та на основі цього запропоновано власну класифікацію чинників кібербулінгу серед підлітків, яка включає п’ять груп: індивідуально-психологічні (особистісні риси підлітка, його вік, стать), педагогічні (вихований вплив сім’ї, школи, рівень просвіти батьків, учителів), соціально-середовищні (вплив ЗМІ, субкультури підлітка, наявність негативного досвіду булінгу і кібербулінгу), державно-правові (законодавство щодо регулювання випадків кібербулінгу та відповідальності за насильницькі дії в Інтернеті), інформаційно-технічні (недоліки інформаційно-комунікаційного та технологічного прогресу). Висунуто авторське бачення функціонування названих груп чинників кібербулінгу серед підлітків за рівнями: мікро-, мезо- та макрорівень, що відображено в структурно-логічній схемі. Узагальнено основні наслідки явища кібербулінгу на психоемоційний і фізіологічний стан підлітка, його навчальну діяльність і успішність. Подано короткі емпіричні дані в руслі означеної проблематики.
Посилання
В Україні презентували перше комплексне дослідження про кібербулінг. URL: https://thedigital.gov.ua/news/ (дата звернення 27.11.2022).
Лапа О. В. Явище кібербулінгу як соціально-педагогічна проблема віртуального спілкування сучасних дітей та молоді. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка, психологія, філософія». 2013. Вип. 192 (1). С. 291–298.
Лубенець І. Кібернасильство (кібербулінг) серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Jurnalul Juridi National: teore si practica. Junie, 2016. С. 178–182.
Миронюк Т. В., Запорожець А. К. Кібербулінг в Україні – соціально небезпечне явище чи злочин: визначення та протидія. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2018. № 2. С. 275–284. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/aymvs_2018_2_25
Момот О. В. Кібербулінг: агресія у віртуальному просторі. Молодий вчений. № 12 (52). 2017. С. 295–299.
Найдьонова Л. А. Кібербуллінґ або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини. Методичні рекомендації. Київ, 2014. 80 с.
Новіков М. М., Новікова М. М. Теоретико-правовий аспект кібернасильства: поняття та зміст. Юридичний вісник «Повітряне і космічне право». Том 1, № 58. 2021. С. 61–67.
Ролінський В. І. Соціально-педагогічні умови профілактики насильства щодо підлітків : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Київ, 2005. 20 с.
Седих К.В., Кононова М.М. Превенція кібербулінгу як умова самоактуалізації студентської молоді в освітньому середовищі. Науковий журнал «Габітус». Випуск 41. 2022. С. 187–191.
Тітов І. Г., Лавріненко В. А. Чинники прояву кібербулінгу в підлітковому середовищі теоретичний огляд. Психологія і особистість : наук. журнал. Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України ; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ; Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2022. Вип. 2 (22). С. 211-224.
Чернова О. Кібербулінг – це легко, просто коментуєш і ховаєшся: історії про цькування в інтернеті. URL: https://hromadske.ua/posts/ (дата звернення 27.11.2022).