СТРУКТУРНА МОДЕЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • В. О. Готич

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.4

Ключові слова:

стійкість, психологічна стійкість, компоненти психологічної стійкості, студенти, юнацький вік, війна, структурна модель

Анотація

У статті проаналізовано напрями дослідження концепту психологічної стійкості (resilience), а саме: 1) як риси особистості; 2) як процесу; 3) як адаптаційно-захисного механізму особистості. Виділено, що кожний напрям розглядає психологічну стійкість під різним кутом зору, але не суперечать одне одному. Виокремлено основне визначення психологічної стійкості нашого дослідження – ми опираємось на концепцію американських науковців B. Iacoviello та D. Charney, автори розглядають психологічну стійкість – як психосоціальну конструкцію, яка визначається як адаптивні процеси індивіда, щоб справлятися з негараздами та відновлюватися після них, а іноді навіть процвітати після них. Зазначено, що основними стабілізуючими внутрішньоособистісними структурами, які зумовлюють особливості життєвого шляху людини є життєві плани, ідентичність, професійне та моральне самовизначення, світогляд, рівень професійних досягнень, самосвідомість та самовідношення, готовність до сімейного життя, система ціннісних пріоритетів. Висунуто припущення, що юнацький період є сензитивним для формування психологічної стійкості. На основі теоретичного аналізу створено структурну модель досліження психологічної стійкості осіб студентського віку в умовах війни, де виділено когнітивні, поведінкові, емоційні та екзистенційні компоненти досліджуваного концепту. Ми вважаємо, що саме ці компоненти мають бути виділені щоб мати можливість розглядати психологічну стійкість (resiliense) із ґрунтовного онтологічного рівня. Особливої уваги потребує вивчення психічної стійкості сучасної молоді, це пов’язано з тим, що вони, зазнаючи впливу стрес-факторів не вміють правильно реагувати на них та визначення факторів психологічної стійкості сучасної молоді, що дозволить розробити ефективні програми психологічної підтримки осіб юнацького віку.

Посилання

Ahmad S., Feder A., Lee E.J., Wang Y., Southwick S. M., Schlackman E. Earthquake impact in a remote South Asian population: Psychosocial factors and posttraumatic symptoms. Journal of Traumatic Stress. 2010. № 23. Р. 408–412.

Alim T.N., Feder A., Graves R.E., Wang Y., Weaver J., Westphal M. Trauma, resilience and recovery in a high-risk African-American population. American Journal of Psychiatry. 2008. №165. Р. 1566–1575.

Alloy L.B., Just N., Panzarella C. Attributional style, daily life events, and hopelessness depression: Subtype validation by prospective variability and specificity of symptoms. Cognitive Therapy and Research. 1997. № 21. Р. 321–344.

Block J. The role of ego-resiliency in the organisation of behaviour. Minnesota Symposium on Child Psychology. NJ: Erlbaum. 1980. Vol. 13. P. 39–101.

Carver C.S., Scheier M.F., Segerstrom S.C. Optimism. Clinical Psychology Review. 2010. №30. Р. 879–889.

Collins J. The Stockdale Paradox. The Brutal Facts. 2014. URL: http://www.jimcollins.com/media_topics/brutal-facts.html

Garmezy N. Resilience in children’s adaptation to negative life events and stresses environments. Pediatric Annalіs. 1991. Vol. 20. P. 459–466.

Iacoviello B., Charney D., Psychosocial facets of resilience: implications for preventing posttrauma psychopathology, treating trauma survivors, and enhancing community resilience. European Journal of Psychotraumatology. 2014. V. 5. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/ejpt.v5.23970

Leontopoulou S. An exploratory study of altruism in Greek children: Relations with empathy, resilience and classroom climate. Psychology. 2010. №1. Р. 377–385.

Luthar S., Cicchetti D., Becker B. The construct of resilience: A critical evaluation and quidelines for future work. Child development. 2000. Vol. 71. P. 543–562.

Masten A. Global perspectives on resilience in children and youth. Child Development. 2014. Vol. 85. P. 6–20.

Panzarella C., Alloy L., Whitehouse W. Expanded hopelessness theory of depression: On the mechanisms by which social support protects against depression. Cognitive Therapy and Research. 2006. №30. Р. 307–333.

Pargament K.I., Koenig H.G., Tarakeshwar N., Hahn J. Religious coping methods as predictors of psychological, physical and spiritual outcomes among medically ill elderly patients: A two-year longitudinal study. Journal of Health Psychology. 2004. № 9. Р. 713–730.

Pietrzak R.H., Southwick S.M. Psychological resilience in OEF-OIF Veterans: Application of a novel classification approach and examination of demographic and psychosocial correlates. Journal of Affective Disorders. 2011. №133. Р. 560–568.

Silk J., Vanderbilt-Adriance E., Shaw D.S. et al. Resilience among children and adolescents at risk for depression: Mediation and moderation across social and neurobiological contexts. Dev Psychopatol. 2007. Vol. 19. P. 841–865.

Smith B.W., Pargament K.I., Brant C., Oliver J.M. Noah revisited: Religious coping and the impact of a flood. Journal of Community Psychology. 2000. №28. Р. 169–186.

Southwick S.M., Vythilingam M., Charney D.S. The psychobiology of depression and resilience to stress: Implications for prevention and treatment. Annual Review of Clinical Psychology. 2005. № 1. Р. 255–291.

Клочков В.В. Психологічні чинники стійкості особистості: наукові погляди. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 69(5). С. 58–66.

Ліба Н.С., Марценюк М.О. Формуваня та розвиток психічної стійкості студентської молоді. Міжнародний науковий журнал «ОСВІТА І НАУКА». 2018. Вип. 2(25). С. 129–134.

Міхова А.Г. Емоції і прояви емоцій: історичний екскурс (стресові та стресоподібні стани). URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2010/3_2010/23.pdf

Психологія : навч. посібник / за наук. ред. О.В. Винославської. Київ : ІНКОС. 2005. 352 с.

Сафін О.Д. Емоційний компонент психологічної готовності військовослужбовця як його особистісний ресурс: проблема формування. Вісник Національного університету оборони України. 2022. Вип. 4(68). С. 139‒140.

Чхаідзе А.О., Самкова О.М. Особливості психологічної стійкості у юнацькому віці. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2019. Вип. 1. С. 51–58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipsd_2019_1_10

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Як цитувати

Готич, В. О. (2023). СТРУКТУРНА МОДЕЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВІЙНИ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 21-25. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.4

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ; ПСИХОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ