ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ РЕГУЛЯТОРИ КОМУНІКАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ

Автор(и)

  • Л. А. Онуфрієва
  • О. М. Чайковська

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.7

Ключові слова:

індивідуально-психологічні регулятори, спілкування, особистість, розвиток, майбутні фахівці, соціономічні професії, комунікативна діяльність, комунікативний контроль, емоції, міжособистісна комунікація

Анотація

У статті розкрито індивідуально-психологічні особливості комунікативної діяльності майбутніх фахівців соціономічних професій, проаналізовано сучасні погляди вчених на проблему. Здійснено теоретико-методологічний аналіз проблеми комунікативної діяльності особистості та виокремлено підходи до її вивчення. На основі аналізу теоретичних джерел виявлено, що метою комунікаційного процесу у роботі майбутніх фахівців соціономічних професій є обмін інформацією для виявлення і вирішення проблем, сприяння створенню стратегій діяльності, спрямованих на поліпшення якості людського життя. З’ясовано, що комунікативна діяльність – це складна психологічна категорія, що включає предмет цієї діяльності, потребу, відповідні мотиви, передбачає здійснення комунікативних дій та операцій, використання адекватних комунікативній ситуації методів та засобів. Діагностичним інструментарієм дослідження особливостей комунікативної діяльності майбутніх фахівців соціономічної сфери слугують такі методи теоретичного та емпіричного дослідження: теоретичні методи (аналіз, порівняння, систематизація, узагальнення) дали можливість науково-теоретичного обґрунтування отриманих нами даних; емпіричні методи: спостереження, методики: тест комунікативних вмінь (Л. Міхельсон), тест комунікативного контролю (М. Снайдер), методика мотиваційних орієнтацій у міжособистісних комунікаціях (І. Ладанов, В. Уразаєва), методика діагностики «перешкод» у встановленні емоційних контактів (В. Бойко), тест опитувальник (локус контролю) (Д. Роттер). Охарактеризовано психологічні особливості, індивідуальні та групові регулятори комунікативної діяльності особистості. Емпірично досліджено та виокремлено основні індивідуально-психологічні регулятори комунікативної діяльності майбутніх фахівців соціономічних професій: високий рівень комунікативного контролю, інтернальний локус контролю, орієнтації на прийняття і розуміння партнера, орієнтації на досягнення компромісу, вміння керувати емоціями, домінування позитивних емоцій та бажання зближатись з людьми на емоційній основі.

Посилання

Бутенко Н.Ю. Комунікативні процеси у навчанні : підручник. Київ : КНЕУ, 2004. 383 с.

Гончарук Н.М. Психологічна структура комунікації : науково-методологічний аспект. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2021. Вип. 53. С. 78–101. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/237880

Гончарук Н.М., Онуфрієва Л.А. Психологічний аналіз рівнів побудови комунікативних дій. Psycholinguistics. Психолінгвістика. Психолингвистика. 2018. Вип. 24(1). С. 97–117. URL: https://doi.org/10.31470/2309-1797-2018-24-1-97-117

Дегтярова Г.С., Руденко Л.А. Теоретичні та методичні основи розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування : навчально-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2010. 192 с.

Корніяка О.М. Вивчення комунікативної компетентності в контексті професійного самоздійснення викладача вищої школи. Медична психологія. 2017. Т.12, № 2. С. 14–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mpsl_2017_12_2_6

Лосієвська О.Г. Психологічні засади розвитку комунікативних компетенцій професіоналізму майбутнього фахівця гуманітарного профілю : монографія. Київ : ПВТП «LAT&K», 2020. 320 с.

Орбан-Лембрик Л. Психологія професійної комунікації : монографія. Чернівці : Книги, 2009. 528 с.

Рабецька Н.Л. Формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців соціономічної сфери у професійній підготовці. : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2018. 22 с.

Руденко Л.А. Формування комунікативної культури майбутніх фахівців сфери обслуговування у професійно-технічних навчальних закладах : монографія. Львів : Піраміда, 2015. 343 с.

Улунова А.Є. Психологія розвитку культури професійного спілкування державних службовців у системі безперервної освіти : дис….д-ра. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2020. 561 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Як цитувати

Онуфрієва, Л. А., & Чайковська, О. М. (2023). ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ РЕГУЛЯТОРИ КОМУНІКАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 35-40. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.7

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ; ПСИХОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ