ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

  • С. С. Доброскок

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.11

Ключові слова:

програма розвитку, психотехнологія, комунікативна толерантність, студенти-псих

Анотація

Стаття присвячена психодидактичним аспектам забезпечення розвитку комунікативної толерантності студентів, які навчаються в ЗВО за спеціальністю 053 Психологія. Роль комунікативної толерантності як діалогізму – в забезпеченні комунікабельності мовленнєвої взаємодії. В змісті рукопису розкривається авторське розуміння комунікативної толерантності як багатоаспектного, багатокомпонентного, полівимірного і полімірного феномена, теоретико- методологічні підходи до психологічного супроводу розвитку комунікативної толерантності майбутніх психологів у термінах: «компетенція», «компетентність», «субкомпетентності», «діяльність»; презентується розроблена автором статті програма перспективного розвитку комунікативної толерантності студентів-психологів в умовах освіти в ЗДО, а також створена психотехнологія цілеспрямованого формування у здобувачів комунікативної толерантності в процесі лекційного курсу і тренінгу «Комунікативна толерантність психолога». Програма перспективного розвитку комунікативної толерантності містить сукупність субкомпетентностей – здатностей (комунікативних, мовленнєвих, мовних і емоційних), які в своїй органічній єдності забезпечують реальний прояв комунікативної толерантності і запобігають випадкам комунікативної інтолерантності. Створена психотехнологія представлена в комплексі її структурних компонентів: мета, завдання, зміст, методи, організаційні форми і засоби сприяння розвитку комунікативної толерантності майбутніх психологів. В статті також наведені приклади використаних в межах впровадженої психотехнології вправ, що використовувалися в процесі проведення тренінгових занять зі студентами. В статті доведено, що в професійній підготовці майбутніх психологів вагоме місце має належати сприянню еволюції компетенцій і компетентностей в галузі їхньої толерантної комунікації. Комунікативна толерантність проявляється в мовленнєвій діяльності і поведінці студентів, виражається через набуті ним риси характеру, моральні якості, професійні властивості, здібності тощо.

Посилання

Велика українська енциклопедія. Тематичний словник гасел напряму «Філософські науки» (філософія, логіка, етика, естетика) / Укладачі: Арістова А.В., Шліхта І.В.; за заг. Ред. Д. і. Н., проф. Киридон А.М. Державна наукова установа «Енциклопедичне видавництво». Київ. 2019. 256 с.

Декларація принципів толерантності ЮНЕСКО; Декларація, Міжнародний документ від 16.11.1995 zakon2.rada.gov.ua

Доброскок С.С. Новітні дослідження толерантності в сучасній зарубіжній науці: результати систематичного огляду. Габітус. 2021. Вип. 28. С. 9–19.

Доброскок С.С. Підходи до діагностики комунікативної толерантності майбутніх психологів. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. Том 33 (72) №5. 2022. С. 60–66.

Калмиков Г.В. Комунікативна толерантність vs комунікативна інтолерантність як генеративна проблема. (у співавторстві з Доброскок, С.С., Чижма, Д.М. Ендеберя, І.В., Кихтюк, О.В.). PSYCHOLINGUISTICS, Вип. 30(1), 2021. https://psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/1253

Калмиков Г.В. Психологія формування професійно-мовленнєвої діяльності майбутніх психологів: монографія. Київ: Видавничий дім «Слово» 2019. 316 с. ISBN 978-966-194-301-7

Калмиков Г.В., Мисан І.В., Рудківська Н.Л. Функціонально-змістове поле значень феномену «толерантність» у людиномірних науках. Вчені записки таврійського університету імені В.І. Вернадського. Том 32 (71) №5. 2021. С. 19–27. DOI https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.5/04

Яворська Г.Х. Ларіна Е.В. Мовна толерантність у контексті соціально-гуманітарних наук. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 20(1), 2016. С. 103–106. Режим доступу: http://vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v20/part_1/31.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Як цитувати

Доброскок, С. С. (2023). ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 57-61. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.11