ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Л. М. Потапюк

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.6

Ключові слова:

психологічна безпека, психічне здоров’я, стрес, стресостійкість, емоційна стійкість, адаптаційні ресурси, емоційна стабільність

Анотація

У статті здійснюється аналіз дослідження стресостійкості студентів в умовах російсько-української війни. Розкривається сутність поняття «стресостійкість». Наголошується на зростанні необхідності формування стресостійкості у студентів як першочергової умови вирішення життєвих проблем без згубних наслідків для власного життя. Виділяються психологічні чинники адаптації студентів до освітньої діяльності. Зазначається, що збереження або підвищення стресостійкості особистості пов’язані з активним використанням психологічних чи адаптаційних ресурсів. Окреслюються ресурси стресостійкості особистості. Акцентується увага щодо впливу особистісних ресурсів на успішність соціально-психологічної адаптації особистості в кризових ситуаціях та складних обставинах життя. Зазначається, що особистісна модель боротьби зі стресом створюється на основі побудови внутрішніх суб’єктивних умов, а емоційна стійкість під час психологічної адаптації та відновлення є однією із динамічних властивостей емоційності. Здійснюється експериментальне вивчення стресостійкості студентів в умовах російсько-української війни. наголошується, що використаний комплекс методик дав можливість дослідити рівень стресостійкості та соціальної адаптації студентів до життєдіяльності в умовах невизначеності. Доводиться, що війна збільшує кількість стресогенних факторів, які впливають на студентів, їхнє фізичне і психічне здоров’я. Зазначається, що для збереження та відновлення психічного здоров’я, забезпечення психологічної та емоційної підтримки, підвищення рівня стресостійкості нагальними є пошук форм, методів та прийомів навчання у закладах вищої освіти.

Посилання

Березняк К. М., Накорчевська О. П., Васильєва О. А. Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки. 2022. № 10(15). С. 401–411.

Богданов С., Залеська О. Психосоціальна підтримка в кризовій ситуації : методичний посібник для педагогів. К. : Пульсари. 2018. 76 с.

Зливков В. Л., Лукомська С. О., Федан О. В. Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ : Педагогічна думка, 2016. 219 с.

Іванова С. П. Психологічна стійкість особистості як фактор протидії негативним впливам. Освіта та суспільство. 2009. 62 с.

Кузнецов О., Платковська О., Савченко І. Психологічні ресурси особистісного саморозвитку особистості. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди «Психологія». 2020. № 62. С. 214–228.

Потапюк Л. М. Психологічна безпека в умовах інклюзивного освітнього середовища : Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність та перспективи розвитку : колективна монографія у 2 частинах. Частина 1. Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні / за ред. С. П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці : «Технодрук», 2021. С. 59–92.

Твердохлєбова Н. Є., Євтушенко Н. С. Формування психологічної безпеки студентів у сучасних умовах навчання. Актуальні питання у сучасній науці. № 1(1). 2022. С. 421–428.

Титаренко Т. М. Технології відновлення психологічного здоров’я особистості в умовах війни : комплексний підхід. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2019. Вип. 43. С. 54–62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsspp_2019_43_8 (дата звернення 13.06.2023).

Ткачишина О.Р. Особливості соціально-психологічної адаптації особистості в умовах кризових ситуацій. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. Видавничий дім «Гельветика», 2021. Т. 32(71). № 3. С. 93–98.

Циганчук Т. В. Динаміка переживання стресів студентами вищих навчальних закладів : автореф. дис ... канд. психол. наук : 19.00.01. Київ : Б.в., 2011. 20 с.

Цимбалюк М., Жигайло Н. Формування стресостійкості студентів в умовах війни для правового та євроінтеграційного процесів. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2022. Спецвипуск. С. 128–136.

Rotter J.В. Cognates of personal control: Locus of control, selfefficacy and explanatory style : Comment. Applied and Preventive Psychology. 1992. P. 127–129.

Stress coping: A qualitative and quantitative synthesis with implications for treatment / K. Matheny, D. W. Aycock, J. L. Hung, W. L. Cutlette, K. A. Silva-Cannella. Counseling Psychologist. 1986. Vol.14. P. 499–549.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-06

Як цитувати

Потапюк, Л. М. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 34-38. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.6

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ; ПСИХОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ