ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ТИПІВ СПРИЙНЯТТЯ СТИЛІВ МИСТЕЦТВА ТА АГРЕСІЇ

Автор(и)

  • Yu. O. Martyniuk

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.3

Ключові слова:

агресія, стилі мистецтва, типи сприйняття, агресивність, художнє мистецтво

Анотація

Метою статті є дослідження особливостей взаємозв’язку агресивної поведінки та особливостей сприйняття художнього стилю мистецтва. Згідно з нашою гіпотезою люди з переважанням певної агресивної поведінки налаштовуються на певні моделі поведінкових реакцій, зображені у витворах мистецтва. Для нашого дослідження використано теоретичні (індукція, абстракція, узагальнення, систематизація) та емпіричні (метод психологічної діагностики та методи математичної обробки даних (описова статистика, кореляційний аналіз)) методи. Методика психологічної діагностики містила: авторську анкету «Художні уподобання», метод діагностики форм агресії А. Басса та Д. Арка, метод-тест «Руки» Е. Вагнера. У результаті дослідження виявлено, що існує взаємозв’язок між ренесансним типом сприйняття художнього стилю та непрямою агресією, а також залежність, яка пригнічує агресивні тенденції в поведінці. Слід зазначити, що виявлено зв’язок барокового типу сприйняття художнього стилю мистецтва з роздратуванням та афектацією. З’ясувалося, що існує взаємозв’язок між класичним типом сприйняття художнього стилю мистецтва та фізичною агресією, а також директивністю. Імпресіоністичний тип сприйняття художнього стилю мистецтва корелює з вербальною агресією та ексгібіціонізмом у вияві агресії. Зазначимо, що існує пряма кореляція між сюрреалістичним типом сприйняття художнього стилю мистецтва та підозрілістю та зворотна – із залежністю. Отримані дані вказують на те, що існує пряма кореляція між абстрактним типом сприйняття художнього стилю мистецтва та негативізмом, але, з іншого боку, виявлено зворотну кореляцію зі схильністю до агресивної поведінки загалом.

Посилання

Aliajdaraj A. (2011). Sistemno-funkcional’nyj podhod k izucheniyu agressivnosti lichnosti serbskih i albanskih studentov. [System functional approach to the study of aggression in Serbian and Albanian students]. Vestnik of the peoples` friendship university of Russia. Series: Psychology and Pedagogy. P. 230–233.

Andreeva G.M. (2001). Zarubezhnaya sotsial’naya psikhologiya XX stoletiya: Ucheb. posobie dlya vuzov [Foreign Social Psychology of the XX Century: Theoretical Approaches: Textbook for Students of Higher Education Studying in Psychology]. Moscow : Aspect-Press, 286 p.

Enikolopov S.N. (2010). Aktual’nye problemy issledovaniya agressivnogo povedeniya [Actual problems of research of aggressive behavior]. Applied legal psychology. № 2. Р. 37–47. [in Russian]

Ermolaeva-Tomina L.B. (2003). Psihologiya hudozhestvennogo tvorchestva: [Psychology of art creation]. Moscow : Akademicheskij Proekt. 302 р. [in Russian]

Gorbachevskaya T.S. (2012). Uroki izobrazitel’nogo iskusstva. Iskusstvo v zhizni cheloveka. Pourochnye razrabotki dlya 6 klassa [Lessons in visual art. Art in human life. Lesson plans. 6 class] / ed. by B.M. Nemensky. Moscow : Prosveshcheniye, 159 p. [in Russian]

Gulevich O.A., Sarieva I.R. (2015). Social’naya psihologiya : uchebnik i praktikum dlya akademicheskogo bakalavriata [Social psychology: textbook and practice for academic baccalaureate]. Moscow : Publishing house Yurait. 452 р. [in Russian].

Ivanova A.I. Vihovnі mozhlivostі hudozhn’oї kul’turi ta misectva u duhovnomu rozvitku osobistostі studentіv. [Educational possibilities of artistic culture and mise-en-scene in the spiritual development of students’ personality]. Spirituality of the person: methodology, theory and practice. Vol. 3(44). Lugansk : Publishing house of the East Ukrainian National University named V. Dahl, 2011. Р. 44–53. [in Ukraine]

Ilyin E.P. (2014). Psihologiya agressivnogo povedeniya: uchebnik dlya vuzov, vedushchih podgotovku po napravleniyu 050100 “Pedagogicheskoe obrazovanie”. [Psychology of aggressive behavior: textbook for higher education institutions training in the direction of 050100 “Pedagogical education”]. Moscow : Peter ; Kiev : Peter, 365 p. [in Russian]

Kirienko A.А. (2014). Individual’no-lichnostnye osobennosti agressivno-sti podrostkov razlichnyh tipov napravlennosti lichnosti: dis. ... kandidata psihologicheskih nauk. [Individual-personal peculiarities of aggressiveness adolescents of different types of personality orientation: dissertation ... Candidate of Psychological Sciences]. Moscow : PFUR, 198 p. [in Russian]

Kudashov, V.I., Chernykh, S.I., Yatsenko, M.P., Grigoreva, L.I., Pfanenshtil, I.A., & Rakhinsky, D.V. (2017). Istoricheskaya refleksiya v obrazovatel’nom processe: aksiologicheskij podhod [Historical reflection in the educational process: an axiological approach]. Analele Universitatii din Craiova, Seria Istorie, 22(1). Р. 139–147. [in English]

Nemenskaya L.А. (2019). Izobrazitel’noe iskusstvo: iskusstvo v zhizni cheloveka : 6 klass : uchebnik dlya obshcheobrazovatel’nyh uchrezhdenij [Fine Art: Art in people’s lives, 6 grade: textbook for general educational institutions] / ed. by B. M. Nemensky. Moscow: Prosveshcheniye, 176 p. [in Russian]

Olshanskaya E.V. (2000). Podrostkovaya agressiya kak faktor social’noj adaptacii: dis. ... kandidata psihologicheskih nauk : 19.00.05. [Teenage aggression as a factor of social adaptation: abstract of the dissertation ... Candidate of Psychological Sciences : 19.00.05]. Moscow State Linguistic University. Moscow, 18 p. [in Russian]

Sokolov M.N. (2008). Vozrozhdenie (Renessans). [Renaissance (Renaissance)]. Iz istorii stilej: epohi, regiony, vidy iskusstva [From the History of Styles: Epochs, Regions, Types of Art: Sb.st.] / Edited by U.D. Fedotova. Moscow: Monuments of historical thought. Р. 45–71. [in Russian]

Shestakova E. G. Г. (2009). Frustracionnye teorii agressii (k istorii problemy). [Frustration theories of aggression (to the history of the problem)]. The Siberian Psychological Journal. № 33. P. 36–41. [in Russian]

Shestakova E. G., Dorfman, L. Y. (2011). Agressivnoe povedenie i agressivnost’ lichnosti. [Aggressive behavior and personality aggression]. Education and Science. Izvestiya Ural department of the Russian Academy of Education, № 7(64). P. 51–66. [in Russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-17

Як цитувати

Martyniuk, Y. O. (2022). ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ТИПІВ СПРИЙНЯТТЯ СТИЛІВ МИСТЕЦТВА ТА АГРЕСІЇ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 15-19. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.3