ВИВЧЕННЯ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • О. В. Добростан Український медичний ліцей Національного медичного університету імені О. О. Богомольця
  • Р. В. Іваненко Український медичний ліцей Національного медичного університету імені О. О. Богомольця
  • Л. А. Коваленко Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 307 з поглибленим вивченням природничих наук Деснянського району міста Києва

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.9

Ключові слова:

мотивація, навчальна мотивація, зовнішні мотиви, внутрішні мотиви, старшокласники, рівень мотивації, тривожність

Анотація

Мотивація до навчання є системою, яка спонукає особистість до пізнавальної діяльності. У психолого-педагогічних дослідженнях підтверджено, що між успішністю навчальної діяльності і мотивацією існує безпосередній зв’язок. А в реаліях сучасності, через постійну небезпеку, порушується психічне здоров’я дітей та з’являються невротичні стани. І тому фокус уваги змістився з академічних успіхів на підтримку і нормалізацію психічного стану. Все це впливає на рівень мотивації до навчання. А мотивація до навчання – є вирішальним фактором ефективності освітнього процесу. Тому метою нашого дослідження стало: вивчення мотивації до навчання старшокласників в умовах воєнного стану. В роботі представлені результати власних експериментальних досліджень. Обстежено 70 здобувачів освіти 15–16 років. Встановлено, що 45% досліджуваних мали високий, 38% – середній рівень мотивації до навчання, та 17% – низький рівень мотивації. З’ясовано, що в осіб з високим рівнем мотивації домінували внутрішні мотиви. У старшокласників з середнім рівнем мотивації у 56% осіб переважали внутрішні мотиви, у 44% осіб – внутрішні і зовнішні мотиви виражені однаково. Щодо обстежуваних з низьким рівнем мотивації, то в них домінували зовнішні мотиви. Виявлено, що найнижчий показник тривожності у старшокласників з високим рівнем мотивації, а найвищий – з низьким. Таким чином підтверджено вплив рівня тривожності на формування навчальної мотивації. Вивчення мотивів дає можливість зрозуміти, які чинники спонукають школярів старанно навчатися, а які навпаки можуть бути причиною зниження мотивації. Тому в подальшому плануємо дослідити детально структуру мотивів старшокласників. Такі знання допоможуть вдало побудувати освітній процес і таким чином підвищити рівень мотивації до навчання та якість освітнього процесу.

Посилання

Бочаріна М. Особливості мотивації до навчання сучасних підлітків. Humanitarium. 2020. Том 44(1). С.15–25.

Ващенко Л. С. Старшокласники про мотиви навчання в профільному закладі загальної середньої освіти. International scientific innovations in human life : proceedings of VII International Scientific and Practical Conference, Manchester, United Kingdom, 19-21 January. 2022 Manchester, United Kingdom. 19–21 January. 2022. Manchester, 2022. Р. 372–376.

Дзюбко Л. В. Мотивація навчальної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Психолінгвістика. 2009. №4. С. 33–34.

Ілляшик, К. К. Тривожність як фактор неуспішності у підлітковому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2017. № 7. С. 80–88.

Захарчук Т.П., Строкач Л. М. Психологічні особливості мотивації учбової діяльності сучасних старшокласників. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова : Психологічні науки, 2012. №39. С. 103–109.

Козинська Д. О., Чебикін О. Я. Вплив рівня тривожності на пізнавальну мотивацію учнів. Актуальні проблеми сучасної психології : мат. ІІ Всеукр.наукової інтернет-конференції, 15 жовт. 2021 р. Одеса. 2021. С. 72–80.

Козир М. Розвиток мотивації школярів до навчання засобами ІКТ. Освітологічний дискурс. 2020. Том 31. №4. С. 231–246.

Молчанюк О. В., Бабакіна О. О. Навчально–пізнавальна мотивація особистості : психолого – дидактичний аспект. Наукові записки кафедри педагогіки. 2013. Випуск ХХХІІ. Харків. С. 131–139.

Пророк Н. В. Мотивація до учіння сучасників : особливості методологічного підходу. Київський науково-пед. вісник. 2020. № 21. С. 107–113.

Пророк Н. В., Кондратенко Л. О., Манилова Л. М. Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства : монографія / за ред. Н. В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с.

Сватенкова Т. Мотиваційний потенціал підлітка у період дистанційного навчання. Педагогічна освіта : Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2022. № 36(2). С 100–107.

Сохор Н, Ясній О, Смашна О, Гашімова Н. Вплив війни та вимушеного переселення на психічне здоров’я дітей і підлітків (огляд літератури). Психосоматична медицина та загальна практика. 2024. Том 9. № 1. URL : https://uk.emedjournal.com/index.php/psp/article/view/471 [дата звернення : 04.07.2024].

Телецька А. О. Поняття про навчальну мотивацію в психолого-педагогічній літературі. Матеріали наукової конференції професорсько-викладацького складу, наукових працівників і здобувачів наукового ступеня за підсумками науково-дослідної роботи за період 2017–2018 рр. (16–17 травня 2019 р.) : у 2-х томах. Том 2. Вінниця : Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2019. С. 100–102.

Чаусова Т. В. Особливості формування мотиваційної сфери навчання підлітків. Вісник післядипломної освіти. Серія : Соціальні та поведінкові науки. 2018. Вип. 6. С. 121–134.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-23

Як цитувати

Добростан, О. В., Іваненко, Р. В., & Коваленко, Л. А. (2024). ВИВЧЕННЯ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 49-54. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.9