ЕМОЦІЙНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ

Автор(и)

  • В. І. Немеш

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.18

Ключові слова:

емоційна трансформація, підлітковий вік, емоційна саморегуляція, поведінка, підлітки

Анотація

Статтю присвячено проблемі емоційної трансформації підліткового віку. Визначено чинники, які впливають на цей процес: фізіологічні (фізичний розвиток організму, увага до інстинктів, підвищена збудливість) психологічні (формуванням категорії моральності, самоідентифікації та соціальної позиції, визначення самооцінки) та соціально-психологічні (позиціонування себе в соціумі, потреба в незалежності, роздуми про подальше життя). Підкреслено: якщо серед чинників переважає негативний аспект, то навантаження на емоційну сферу збільшується, а емоційна трансформація призводить до емоційної нестабільності підлітка. З’ясовано, що емоційна нестабільність може бути передумовою виникнення дезадаптивних емоційних зривів та криз. Доведено, що підлітки не завжди здатні адекватно оцінити власні можливості, схильні до максималізму, що може призвести до підозрілості, озлоблення, дратівливості або ж байдужості, апатії, індиферентності. Висвітлено особливості перебігу емоційної трансформації підліткового віку. З’ясовано, що емоційна трансформація підліткового віку характеризується низкою суперечностей, які призводять до наявності або чергування двох фаз емоційної трансформації підлітків – негативної та позитивної. Зазначено, що емоційна трансформація має базуватися на емоційній саморегуляції. Окремо розкрито гендерні особливості емоційної трансформації підлітків. Наголошено на необхідності врахування індивідуальних психічних та психологічних особливостей підлітків для успішного формування емоційної саморегуляції, під якою розуміють певний рівень психічної регуляції діяльності, де визначальним чинником стають емоції. Доведено, що проблема вивчення емоційного компонента дітей підліткового віку потребує більш комплексного аналізу з боку медицини, психології та педагогіки.

Посилання

Капитоненко Н.В. Эмоциональная регуляция поведения: области изучения, компоненты и функции. Психологическая наука и образование. 2007. № 5. C. 267–274.

Кириченко Т.В. Психологічні механізми саморегуляції поведінки підлітків : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Київ, 2001. 20 с.

Конопкин О.А. Участие эмоций в осознанной регуляции целенаправленной активности человека. Вопросы психологии. 2006. № 3. C. 38–48.

Кочубей Б.І. Емоційна стійкість школяра. Київ : Освіта, 1998. 237 с.

Павелків Р.В. Криза підліткового віку та підходи до її аналізу. Вікова психологія. URL: https://westudents.com.ua/glavy/75327-83-kriza-pdltkovogo-vku-ta-pdhodi-do-analzu.html (дата звернення: 22.11.2021).

Періг І.М., Дроздюк В.Д. Емоційна саморегуляція у підлітковому віці. Актуальні задачі сучасних технологій: матеріали VІ Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів. Тернопіль. С. 212–213.

Піроженко Т.О. Психологічна характеристика міжособистісних стосунків сучасних підлітків. Українська психологія: сучасний потенціал. Київ : ДОК, 2006. Т. 2. С. 332–338.

Товпій Ж.І. Формування системи міжособистісних взаємин у підлітків. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. Костюка АПН України. Київ, 2009. Т. IV. Ч. 4. С. 73–76.

Чуракова Р.Г. Подростковый возраст в свете разных концепций. Историческое происхождение подросткового возраста. URL: ttps://dshi13.krn.muzkult.ru/media/2018/08/08/1228597206/Churakova_R.G._Podrostkovyj_vozrast_v_raznyKh_koncepciyaKh.pdf (дата звернення: 21.11.2021).

Ding R. Communicating Emotional Distress Experienced By Adolescents Between Adolescents and Their Mothers: Patterns and Links with Adolescents’ Emotional Distress. Journal of Affective Disorders. 2021. URL: https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.11.051

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-17

Як цитувати

Немеш, В. І. (2022). ЕМОЦІЙНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 93-95. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.18