ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОГО ТА ПРОФЕСІЙНО-ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО ФАКТОРІВ ОБРАННЯ МОЛОДДЮ ПРОФЕСІЇ ЕКОНОМІСТА

Автор(и)

  • О. О. Мартиненко

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.23

Ключові слова:

мотивація, професійно-інтелектуальний, фактори, економіст, молодь

Анотація

У статті представлено узагальнені результати дослідження різних категорій обстежуваних за професійною спрямованість економіст. За комплексом інформаційних методик установлено особливості обрання професії на мотиваційному і професійно-інтелектуальному рівнях. Попередній аналіз отриманих даних дав змогу виокремити за цими показниками найбільш суттєві й вагомі кореляційні зв’язки та факторні навантаження. Це дає підстави стверджувати про необхідність використання показників для діагностики детермінант обрання професії економіста за такими методиками, як «Мотиви обрання професії» В. Семиченко; «Визначення взаємозв’язку типу особистості зі сферою професійної діяльності» Дж. Холланда й «Емоційного інтелекту» Н. Холла. Обстеженню підлягали першокурсники, бакалаври, магістри й експерти за економічним спрямуванням. Установлено загальні закономірності й особливості, які притаманні кожній окремій групі обстежуваних. Доведено, що більшість показників мотиваційної, професійно-інтелектуальної сфер обстежуваних суттєво змінювалися в професіогенезі в бік зростання від низьких і середніх у першокурсників до переважно середніх у бакалаврів і до середніх і переважно високих у магістрів і високих в експертів. Такі результати свідчать про адекватне обрання професії економіста більшістю обстежуваних. Визначено особливості детермінант обрання професії економіста, які виявляються в суттєвому впливі внутрішніх індивідуально й соціально значущих мотивах, разом із зовнішніми позитивними мотивами; на професійно інтелектуальному рівні істотним виявився емоційний інтелект: емоційна обізнаність, самомотивація, розпізнання емоцій інших людей та управління своїми емоціями, а також такі важливі зв’язки особистості зі сферою професійної діяльності економіста як конвенціональний, інтелектуальний, реалістичний, заповзятливий.

Посилання

Бодров В.А. Практикум по дифференциальной психодиагностике профессиональной пригодности. Москва : ПЕР СЭ, 2003. 768 с.

Гудименко К.М. Професійне самовизначення старшокласників як психолого-педагогічна проблема. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. Т. 2. № 46. С. 227–232.

Калюжна І.П. Теоретичний аналіз психологічних чинників професійного самовизначення старшокласників. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». 2017. № 74. С. 350–359.

Карамушка Л.М., Худякова Н.Ю. Мотивація підприємницької діяльності : монографія. Київ-Львів : Сполом, 2011. 208 с.

Карамушка Л.М., Москальов М.В. Психологія підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації : монографія. Київ-Львів : Сполом, 2011. 216 с.

Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. 512 с.

Збірник методик діагностики лідерських якостей курсантського, сержантського та офіцерського складу : методичний посібник / О.М. Кокун, І.О. Пішко та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2012. 433 с.

Корольчук М.С., Крайнюк В.М. Теорія і практика професійного психологічного відбору : навчальний посібник для слухачів та студ. вузів. Київ : Ніка-Центр, 2010. 532 с.

Корольчук М.С., Крайнюк В.М. Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах. Київ : Ніка-Центр, 2010. 580 с.

Креденцер О.В. Психологія розвитку підприємницької активності персоналу освітніх організацій : монографія. Київ : Логос, 2019. 320 с.

Максименко С.Д. Метод дослідження особистості. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 7. С. 1–8.

Підприємництво: психологічні, організаційні та економічні аспекти : навчальний посібник / С.Д. Максименко, А.А. Мазаракі, Л.П. Кулаковська, Т.Ю. Кулаковський. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2012. 720 с.

Моргун В.Ф., Тітов І.Г. Основи психологічної діагностики : навчальний посібник для студ. ВНЗ. Київ : Слово, 2009. 464 с.

Психологічне забезпечення професіогенезу фахівців торгівлі і сфери послуг : монографія / за заг. ред. М.С. Корольчука. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020. 532 с.

Психологія професійного самовизначення особистості : монографія / М.С. Корольчук, Ю.В. Дроздова, В.М. Корольчук, В.І. Осьодло, А.М. Сипливий ; за заг. ред. М.С. Корольчука. Київ : Київ. нац. торг.- екон. ун-т, 2018. 280 с.

Abduelkarem A., Hamrrouni А. The choice of pharmacy profession as a career: uaeexperience. Asian J Pharmclinres. 2016. Т. 9. № 4. P. 1–7.

Competitive properties of trading companies managers / М. Korolchuk, V. Korolchuk, S. Myronets, S. Boltivets, І. Mostova. ISSN: 2237-0722. 2021. Vol. 11 № 2. Received: 07.03.2021 – Accepted: 10.04.2021. URL: http://revistageintec.net/index.php/revista/article/ view/1727/1107

Tamm A., Tulviste T. Brief report: Value priorities of early adolescents. Journal of Adolescence. 2014. № 37(5). Р. 525–529.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-17

Як цитувати

Мартиненко, О. О. (2022). ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОГО ТА ПРОФЕСІЙНО-ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО ФАКТОРІВ ОБРАННЯ МОЛОДДЮ ПРОФЕСІЇ ЕКОНОМІСТА. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 119-124. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.23

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНА ПСИХОЛОГІЯ; ЕКОНОМІЧНА ПСИХОЛОГІЯ