ЩОДО РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУ ЯК ЧИННИКА УСПІШНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.16Ключові слова:
інтелект, підлітки, здібності, освіта, емоційний інтелект, психологічна стабільність, мотивація, навчання, продуктивність, розвиток особистості, дітиАнотація
У статті здійснено аналіз питань розвитку інтелекту як чинника успішної навчальної діяльності старшокласників. Зроблено висновок про можливість виділення наступного колао понять, що характеризують інтелект та мотиваційну спрямованість особистості старшокласників: по-перше, інтелект в психології розглядається як здатність до здійснення процесу пізнання і до ефективного вирішення проблем, зокрема при оволодінні новим колом життєвих завдань (під інтелектом розуміється визначений рівень розвитку розумової діяльності особистості, що забезпечує можливість здобувати всі нові знання й ефективно використовувати їх у ході життєдіяльності); по-друге, мотиваційна сфера закладається у ранньому віці та розвивається протягом всього життя (мотиваційна сфера особистості є складним структурним утворенням, психологічний механізм, якої визначається характером використовуваної системи психологічних умов і засобів); по-третє, спрямованість, мотивація на набуття знань, бажання та прагнення до навчання залежать від розумових здібностей учня, що дозволяють йому зрозуміти новий матеріал, уваги, та розвинення вольової сфери; по-четверте, старшокласники з високим та рівнем інтелектуальних здібностей вище за середній демонструють здатність визначати, споглядати або розглядати все можливе поєднання різноманітних ознак, подій чи явищ у процесі розв’язування завдання; по-п’яте, більшість учнів мають більш розвинені гуманітарні здібності, що характеризується здатністю майстерно оперувати мовою, розуміти та використовувати точні та конкретні вирази словесних значень, грамотно висловлювати своєї думки, схильністю до теоретичного, індуктивного мислення. Зазначено, що оцінки ефективності, які заохочують мислення вищого порядку, оцінювання, міркування та глибоке розуміння самі по собі є інструментами для навчання. На додаток до знань, оцінювання розвиває метакогнітивні та когнітивні навички учнів, такі як планування, організація та інші аспекти виконавчого функціонування; стійкість і наполегливість у протистоянні викликам.
Посилання
Мар’яненко Л.В. Роль пізнавальної активності та інших особистісних чинників в розвитку пізнавальної діяльності учнів різного шкільного віку. Психолого педагогічні умови розвитку особистісної активності в освітньому просторі: моногр. К.: Інформаційно аналітичне агенство, 2008. С. 307–344.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text
Мар’яненко Л.В. Пізнавальна діяльність учнів різного шкільного віку у навчанні. Проблеми сучасної психології:б збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка. 2009. № 3. С. 242–252.
Anderman E., Patrick H. (2012). Achievement goaltheory, conceptualization of ability/intelligence, and classroomclimate. In S. Christenson, A. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of ResearchonStudentEngagement (pp. 173–191). NewYork, NY: Springer.