СТУДЕНТСЬКИЙ БУЛІНГ: ПЕРСОНОЛОГІЯ СУБʼЄКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.18Ключові слова:
національна безпека, особистісно-професійні антагонізми, оцінювальні судження, професійна свобода навчання, соціальний психотипАнотація
Зʼясовано, що феноменологія «студентського булінгу» є маловивченою (зокрема через свій «незручний» зміст для публічного обговорення). У звʼязку з цим, автором вкотре здійснено теоретико-емпіричну спробу привернути суспільну увагу до справжнього професійного статусу викладача вищої школи, а не уявного, часто – ілюзорного, та актуалізувати державницьку значущість його особистісно-професійної безпеки для власної життєдіяльності та безпеки громадянського суспільства. За результатами історико-психологічного аналізу навчально-професійної системи «викладач – студент», встановлено 1) психологічні закономірності (перебіг, наслідки) «студентського булінгу», спричинені а) несумісністю професійної мотивації науково-педагогічного працівника і навчально-професійної мотивації студента, б) системною професійною трансформацію викладача-вченого у новітню освітню бюрократію, якій властиві другорядність професійного зростання, втрата професійної свободи навчання і саморозвитку, знецінення науково-педагогічного статусу через порушення у взаєминах субʼєктної паритетності, 2) персонологічні життєві цінності викладача як необхідні умови його професійної самодостатності. Емпірично розроблені соціальний психотип «студентського булінгу», етапні характеристики його формування і психотип-антипод викладача. Показано, що «студентський булінг» є обʼєктивним суспільним явищем, в якому відображаються 1) недосконале верховенство персоналізованої відповідальності як обовʼязкова ознака соціально-незрілої та невизначеної у перспективах громадянської спільноти, 2) досконалий зразок негативного особистісного каталізатора внутрішньої державної нестабільності, що зміцнює наявні соціальні виклики і загрози та потенційну можливість їхніх більш небезпечних виявів для національної безпеки.
Посилання
Мельниченко А. Зрозуміти (і здолати) булінг. Київ : Vіvаt, 2024. 304 с.
Поліщук В. М. Віковий кризовий розвиток людини від дня народження до дорослості. Суми : ПФ «Видавництво «Університетська книга», 2023. 459 с.
Поліщук В.М. Психологія життєдіяльності вищої школи: соціальні виклики (історичний ракурс). Вчені записки ТНУ і В.І. Вернадського, 2022. Т. 33 (72). № 4. С. 83–88.
Поліщук В.М. Психологія повсякдення: реальність і міфи. Суми : Університетська книга, 2021. 152 с.
Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід / В. Л. Андрєєнкова, В. О. Мельничук, О. А. Калашник. Київ: ТОВ «Агенство «Україна», 2019. 132 с. 6. Турищева Л., Дорожко І., Малихіна О. Насильство. Булінг. Проблема в запитаннях і відповідях. Київ : Основа, 2019. 144 с.