ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.26Ключові слова:
навчальна мотивація, студенти, дистанційне навчання, змішане навчання, програма формування мотивації, саморефлексія, освітнє середовище, COVID-19, війна, емоційна стійкістьАнотація
У статті висвітлено проблему формування навчальної мотивації студентів в умовах дистанційного та змішаного навчання, що стало особливо актуальним через цифровізацію освітнього процесу, зниження рівня залученості студентів, а також через глобальні виклики, такі як пандемія COVID-19 та військові дії. Підкреслено, що сучасна система освіти потребує нових психолого-педагогічних підходів до мотивації, орієнтованих на розвиток внутрішніх ресурсів особистості, саморегуляції та емоційної стійкості. В умовах пандемії та війни виникла необхідність адаптації навчального процесу до змінюваних обставин, що посилюють стрес і тривожність серед студентів, а також потребують особливої уваги до підтримки психоемоційного стану. Теоретичною основою дослідження є самодетермінаційна теорія мотивації Р. Десі та Е. Раяна, яка акцентує увагу на задоволенні базових психологічних потреб – автономії, компетентності та соціальної включеності – як передумов ефективного навчання. На основі цієї теорії розроблено та впроваджено програму формування навчальної мотивації, яка тривала шість тижнів і включала шість тематичних модулів: «Самопізнання», «Цілепокладання», «Емоційна підтримка», «Самоорганізація», «Подолання прокрастинації», «Рефлексія змін». Програма була адаптована до реалій пандемії та війни, включаючи вправи, які сприяють розвитку емоційної стійкості, здатності адаптуватися до стресових ситуацій та підтримувати мотивацію в умовах невизначеності. Серед практичних технік і вправ були: SMART-цілі, мотиваційна карта, щоденник енергії, техніка Pomodoro, емоційне письмо, вправи на розвиток емоційної підтримки та «Дерево мотивації». Перспективою подальших досліджень є розробка довготривалих стратегій підтримки академічної мотивації у віртуальному середовищі, з урахуванням індивідуальних особливостей студентів та міжособистісної взаємодії з викладачами, а також аналіз впливу соціальних і психологічних чинників на ефективність мотиваційних програм у кризових умовах.
Посилання
Бешлей О., Орищук С. Підвищення мотивації студентів в умовах дистанційного навчання. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2021. № 37 (1). С. 164–170. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/37_2021/part_1/28.pdf
2. Васильєва Н. Шляхи підвищення самоорганізації студентів в умовах дистанційного навчання. Молодь і ринок, 2020. С. 182–183. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2020_3-4_22
Москалюк М., Москалюк Н. Підвищення мотивації студентів в умовах дистанційного навчання під час військових дій. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, 2022. (60), 118–127. http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/663
Квятковська А. О., Андросович К. А., Ковальова О. В., Прокоф’єва, О. О. Особливості навчальної мотивації студентів передвищих фахових та вищих навчальних закладів в умовах сучасних військових конфліктів. Інноваційна педагогіка, 2022. № 49 (1). С. 187–182. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/49/part_1/36.pdf
Тимощук С. В., Третяк О. І. Особливості формування навчальної мотивації студентів. Вісник Житомирського державного університету, 2015. № 2 (80). С. 64–68. Режим доступу: https://visnyk.zu.edu.ua/Articles/80/14.pdf
Shevchenko N., Mukomel S. Empirical study of motivational component of selfeducation of future specialists. Psychological Journal, 2022. № 84 (60). С. 28–37. https://apsijournal.com/index.php/psyjournal/article/view/1512/868
Hartnett M., St. George A., Dron, J. Examining motivation in online distance learning environments: Complex, multifaceted, andsituation-dependent. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 2011. № 12 (6). С. 20–38. https://www.semanticscholar.org/reader/a0840be3f7503ad04487251a6185cedfad756d25
Kahu E. R. Framing student engagement in higher education. Studies in Higher Education, 2013. № 38 (5). С. 758–773. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2011.598505
Ryan R. M., Deci E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 2000. № 25 (1). С. 54–67. https://www.selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_IntExtDefs.pdf