ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ ЛІКАРЯ В УМОВАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.13Ключові слова:
професійний розвиток, особистісне становлення фахівця, професійна психологічна компетентність, неперервна професійна освітаАнотація
У статті представлено основні підходи до проблеми професійного становлення особистості фахівця в умовах неперервного професійного розвитку, розкрито зміст поняття «професійна компетентність» щодо особистості лікаря, обґрунтовано, що впровадження та удосконалення психологічної підготовки в системі підготовки та перепідготовки медичних кадрів – важливий крок для особистісно-професійного становлення фахівця, відтак підготовка лікарів має набути особистісних, компетентнісних пріоритетів та включати крім навчального процесу певні заходи, що спрямовані на отримання практичного, професійного досвіду. Визначено, що впровадження та удосконалення психологічної підготовки в системі підготовки та перепідготовки медичних кадрів – важливий крок для особистісно-професійного становлення фахівця. Обґрунтовано, що процес формування психологічної готовності лікаря до професійної діяльності є тривалим, здійснюється на певних етапах професійної підготовки і потребує цілеспрямованого психолого-педагогічного впливу, коли відбуваються найбільш значущі особистісні зміни, що обумовлюють напрямок та успішність розвитку психологічної готовності майбутнього фахівця до професійної діяльності. Подана у статті інформація свідчить, що навчально-виховний процес неперервної підготовки майбутнього лікаря має передбачати не лише професійний, а й особистісний розвиток фахівця, як на етапі додипломної, так і на етапі післядипломної підготовки. Представлено програми курсів розвитку психологічної готовності та формування професійної психологічної компетентності на етапі професійної підготовки фахівців медичної галузі. Зроблено висновки про те, що впровадження та удосконалення психологічної підготовки в системі підготовки та перепідготовки медичних кадрів є важливим кроком для особистісно-професійного становлення фахівця. Представлено перспективи подальших наукових пошуків.
Посилання
Вежновець Т. А. Соціально-психологічне моделювання кадрового менеджменту у сфері охорони здоров‘я : автореф. дис. … д-ра мед. наук : 14.02.03. Київ, 2017. 44 с.
Вітковська О. І. Професійне самовизначення особистості і практичні аспекти професійної консультації. Київ : Наук. світ, 2001. 91 с.
Гордієнко В. І. Розвиток особистості в процесі професіоналізації : професіогенез особистості. Психологія праці та професійної підготовки особистості : навч. посібник / за ред. П. С. Перепелиці, В. В. Рибалки. Хмельницький, 2001. С. 48–67.
Задорожна О. М. Готовність до свідомого професійного вибору як соціально-психологічної проблеми. Психологічні перспективи, 2013. Вип. 21. С. 58-70.
Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця: Монографія. Київ, 2012. 200 с.
Лазуренко О. О. Проблема особистісно-професійного становлення майбутнього лікаря та шляхи її вирішення у практиці вищої медичної школи. Психологічний часопис. 2018. №4 (14) С. 2-18.
Лазуренко О. О. Проблема саморегуляції та професійного самоздійснення особистості фахівця. Теорія і практика сучасної психології. 2018. №3. С.34-39.
Лазуренко О. О. Психологічні особливості формування емоційної компетентності майбутнього лікаря : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2017. 270 с.
Лазуренко О. О. Тенденції модернізації професійно-психологічної підготовки лікарів: компетентнісний підхід. Психологічний часопис. 2018. №1 (11) . C. 87-100.
Лазуренко О. О., Сміла Н. В. Психологічна готовність майбутнього лікаря до професійної діяльності : навчально-методичний посібник. Київ, 2018. 111 с.
Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості. Київ, 2006. 240 с.
Мельник А. Деякі питання професійної підготовки фахівців медичного профілю у контексті cучасних інтеграційних процесів. Вісник Львівського університету. Серія «Педагогіка». 2010. Вип. 26. С. 34-40.
Тертична Н. А., Лазуренко О. О. Компетентність як ціннісна орієнтація у професійній підготовці медичного психолога. Особистість та її історія: зб. матеріалів VII міжнар. наук.-практ. конф., м. Ніжин, 2017. С. 103-105.