ШЛЯХИ ЗДІЙСНЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ЮНАКІВ, СХИЛЬНИХ ДО НУДЬГИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.14Ключові слова:
нудьга, психологічний супровід, життєва позиція, соціальне самопочуття, психопрофілактична робота, юнацький вікАнотація
У статті розкрито особливості психологічного супроводу, який спрямований на запобігання виникнення нудьги в юнаків. Виокремлені оптимальні соціально-психологічні умови для успішного навчання і психічного розвитку в юнацькому віці, розкрито та охарактеризовано модель взаємозв’язку життєвої позиції та соціального самопочуття студентів. Акцентовано увагу на тому, що життєва позиція юнаків розглядається як інтегральна психологічна характеристика особистості, яка включає в себе цілісну, системну єдність взаємопов’язаних і взаємообумовлених компонентів: екзистенційного, пізнавального, мотиваційного, афективного, вольового, регулятивного і діяльнісного. З’ясовано, що соціальне самопочуття студентів як індивідуально-особистісний феномен є психологічною характеристикою, яка передбачає баланс між очікуваннями та вимогами, які студент пред’являє до власної персони, до інших, до умов та змісту загальної якості життя, до суб’єктивної оцінки досягнень та можливостей реалізації власних запитів. Виокремлено структурні компоненти соціального самопочуття, а саме когнітивний, емоційний та поведінковий компонент. На основі теоретико-методичних засад психологічного супроводу теоретично обґрунтовано й розроблено модель взаємозв’язку суб’єктної життєвої позиції та соціального самопочуття студентів, що сприяє розробці рекомендацій щодо запобігання виникненню нудьги. Встановлено, що організація психологічного супроводу має відповідати принципам соціальної детермінації, принципу активності, принципу розвитку, принципу системності та суб’єктно-діяльнісному принципу. Розширено наукові уявлення про рекомендації щодо шляхів запобігання виникненню нудьги. Показано виконання яких саме рекомендацій сприятиме розвитку соціального самопочуття в юнацькому віці результатом чого є запобігання виникненню нудьги. Висвітлено шляхи реалізації розвивальної роботи за допомогою таких форм як лекційні та практичні заняття з розкриттям їхніх етапів та структури.
Посилання
Ганчак А.В. Психологічні особливості схильності до нудьги в юнацькому віці. Магістерська робота. Дрогобич, 2021. 72 с.
Зімбардо Ф. Ефект Люцифера. Чому хороші люди чинять зло. Київ: Yakaboo Publising, 2019. 592 с.
Овчарова Р.В. Психологическое сопровождение родительства. Москва : Издательство института психотерапии, 2003. 205 с.
Хавула Р.М.; «Психологічні причини та чинники виникнення нудьги в юнацькому віці». Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 1. С. 121–125.
Gordon, A., Wilkinson, R., McGown, A., & Jovanoska, S. (1997). The psychometric properties of the Boredom Proneness Scale: An examination of its validity. Psychological Studies, 42, 85−97