ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАГАЛЬНОГО РІВНЯ ПРОФЕСІЙНО-МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.10Ключові слова:
професійно-мовленнєва компетентність, менеджер, критерії, показники, рівень професійно-мовленнєвої компетентностіАнотація
В статті розкрита важливість професійно-мовленнєвої компетентності менеджерів, як основи професійного становлення особистості в оточуючому середовищі. Наведено визначення цієї дефініції з позиції менеджменту. Визначено основні критерії та показники, що її характеризують. Наведені методики, що використовувались в дослідженні. В роботі відображено дослідження рівня професійно-мовленнєвої компетентності майбутніх менеджерів. Загальна кількість респондентів склала 252 абітурієнта ВНЗ України за спеціальністю «Менеджмент», з них 126 магістрів та 126 бакалаврів. Був проведений порівняльний аналіз цієї компетентності у бакалаврів і магістрів та визначені її рівні. Результати проведеного емпіричного дослідження свідчать, що за окремими показниками, які формують професійно-мовленнєву компетентність, рівень обізнаності розрізняється у бакалаврів та магістрів. Однак, сукупний, загальний рівень професійно-мовленнєвої компетентності у бакалаврів та магістрів однаковий. Більшість респондентів (від 63% до 71% за різними групами) відносяться до низького рівня професійно-мовленнєвої компетентності. Це свідчить про нездатність абітурієнтів продукувати, за допомогою доречних професійних мовних засобів інформаційно насичене, відповідно структуроване висловлювання та вербально сприймати, осмислювати і розуміти професійно-центровану інформацію, що надана співрозмовником, з оцінкою і релевантною її інтерпретацією. Такий рівень професійно-мовленнєвої компетентності обмежить майбутньому менеджеру коло та знизить рівень виконання його професійних обов’язків у майбутньому. Таким чином, було визначено необхідність розроблення та впровадження в освітню діяльність зі спеціальності «Менеджмент» програми підвищення рівня професійно-мовленнєвої компетентності.
Посилання
Бабій І.В. Педагогічні умови розвитку професійного мовлення учнів професійно-технічних навчальних закладів сфери обслуговування: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2015. 245 с.
Барановська Л., Саражинська І. Формування професійно-мовної особистості майбутнього фахівця правоохоронної сфери. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль, 2008. № 5. C. 131–136.
Березовська Л. Формування професійно-спрямованого мовлення у структурі фахової підготовки майбутніх соціальних працівників / Науковий вісник МНУ імені В.О.Сухомлинського. Педагог науки, № 4 (67), 2019. С. 15–20.
Борисенко Н.Д. Методика проведення наукових досліджень: Навчально-методичний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ, 2010. 64 с.
Калмиков Г.В. Психологія розвитку професійно-мовленнєвої діяльності майбутніх психологів: дис. … док. псих. наук : 19.00.07.-Переяслав: 2020. 497 с.
Колодій Н. В. Сутність професійної мовленнєвої компетентності бакалаврів соціальної роботи / Освітні обрії. 2018. Т. 47. № 2. С. 53–56.
Психологія мовлення і психолінгвістика: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Калмикова Л.О., Калмиков Г.В., Лапшина І.М., Харченко Н.В.; За заг. ред. Л.О.Калмикової. К.: ПереяславХмельницький педагогічний інститут, в-во “Фенікс”, 2008. 245 с.