ПСИХОЛОГІЧНІ КОНТУРИ ВИВЧЕННЯ ФЕНОМЕНА ЖИТТЄСТІЙКОСТІ

Автор(и)

  • Н. В. Назарук Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.4.9

Ключові слова:

життєстійкість, структура життєстійкості, чинники життєстійкості, моделі життєстійкості, механізми життєстійкості

Анотація

У статті розглядається проблема життєстійкості особистості у сучасних складних умовах життєдіяльності. Життєстійкість розглядається як адаптаційний ресурс особистості. Вчені виділяють три групи чинників формування життєстійкості: індивідуальні, сімейні та чинники підтримки. Зарубіжні дослідники виділяють три моделі розвитку життєстійкості: компенсаторну, захисну та модель виклику. Структура життєстійкості складається з наступних компонентів: включеність, контроль та прийняття ризику. Включеність проявляється у зосередженості людини на подіях теперішнього життя, а не на минулому чи майбутньому. Контроль – це характеристика життєстійкості, яка виявляється у здатності людини контролювати життєві ситуації та впливати на них. Прийняття ризику – це готовність людини до ризику, адекватного реагування на зміни, реформи та трансформації у життєвих подіях. Виокремлюють п’ять компонентів у феноменологічному полі життєстійкості: висока адаптивність, впевненість у собі, незалежність, прагнення до досягнень, обмеженість контактів. Доведено, що стресові фактори переломлюються через вузли життєстійких переконань особистості. Виділяють п’ять механізмів подолання стресу за допомогою життєстійких переконань: фізіологічний, когнітивний, мотиваційний, соціально-психологічний та поведінковий. Ми трактуємо життєстійкість як особистісне утворення, яке є вродженою характеристикою, яка може розвиватися впродовж усього життя людини під впливом зовнішніх та внутрішніх чинників, які можуть бути як сприятливими, так і несприятливими. Можна запропонувати комплекс заходів розвитку життєстійкості особистості: долучення підлітків та юнаків до гуртків різного спрямування, де б вони виявляли стратегію подолання труднощів навчального характеру та вчилися виживати у конкурентному середовищі, психологічна робота з ціннісно-смисловою сферою особистості та розвитком рефлексивного мислення у стресових ситуаціях, розвиток комунікативних вмінь та навичок, формування паттернів та атитюдів саморегуляції емоційно-вольової сфери, навчання алгоритмам прийняття рішень та висловлення власних суджень, програвання конфліктних ситуації з метою знаходження оптимальних шляхів їх вирішення.

Посилання

Березяк К. М. Життєстійкість особистості у соціально-психологічному вимірі сучасності. Культура як феномен людського духу (багатогранність і наукове осмислення) : збірник тез доповідей V Міжнародної наукової конференції курсантів і студентів 21–22 листопада 2019 року. Львів : ЛДУ БЖД, 2019. С. 72–74.

Горобець М. М., Підбуцька Н. В. Життєстійкість юнаків. Фактори формування життєстійкості Психологічний інструментарій розвитку лідерського потенціалу сучасної молоді: теорія і практика : матеріали науково-практичної конференції 15 жовтня 2020 р. / за заг. ред. О. Г. Романовського. Х. : НТУ «ХПІ», 2020. С. 5–7.

Климчук В. О. Психологія посттравматичного зростання. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 158 с.

Кокун О. М. Професійна життєстійкість особистості: аналіз феномена Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2020. Том. V. Вип. 20. С. 68–81.

Нохріна І. Життєстійкість студентської молоді в періоди життєвих викликів та труднощів. Традиції та новації у розвитку сучасної соціологічної науки: дослідження молодих вчених : зб. матеріалів V Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених (Київ, 22 лютого 2024 р.). Київ : КНЕУ, 2024. С. 39–42.

Чернявська Т. П. Життєстійкість як фактор успішності професійної діяльності Науковий журнал з соціології та психології «Габітус». 2022. Випуск 39. С. 84–88.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03

Як цитувати

Назарук, Н. В. (2024). ПСИХОЛОГІЧНІ КОНТУРИ ВИВЧЕННЯ ФЕНОМЕНА ЖИТТЄСТІЙКОСТІ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 46-49. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.4.9