ЖИТТЄСТІЙКІСТЬ ЯК ПРОВІДНИЙ РЕСУРС ДЛЯ ПОДОЛАННЯ НЕГАТИВНИХ ВІДЧУТТІВ СИТУАЦІЙ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ В ПЕРІОД ВІЙНИ

Автор(и)

  • В. В. Предко Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.4.15

Ключові слова:

життєстійкість, толерантність до невизначеності, війна, старшокласники, ресурс

Анотація

У статті охарактеризовано поняття життєстійкості, зокрема її значення у прояві толерантності до невизначеності. Життєстійкість представлено, як ефективний механізм подолання травмівних переживань, який допомагає зберігати психічне здоров’я в складних ситуаціях і досягати нового рівня розвитку. А толерантність до невизначеності характеристикою особистості, яка визначає те, як індивід сприймає неоднозначні ситуації, незалежно від емоційного забарвлення цієї невизначеності. Зокрема, особи, які толерантні до невизначеності, бачать в кожній ситуації можливість для зростання і здобуття нового досвіду. Вони проявляють гнучкість і готовність до змін, здатність діяти активно та продуктивно в умовах невизначеності. Підкреслено, що старшокласники – це особлива група ризику під час екстремальних ситуацій війни, вони є найбільш сенситивною групою, які опинилися під впливом біологічних, психологічних та суспільних змін. Війна значною мірою впливає на процес становлення їхньої ідентичності, порушує процес міжособистісної комунікації та соціальних зв’язків, загострює стрес та тривогу, загострює відчуття невизначеності щодо власного майбутнього, який негативно впливає на психічне здоров’я, руйнує плани на життя, позбавляє можливості задовольнити базові потреби. У статті представлено результати дослідження взаємозв’язку життєстійкості та толерантності до невизначеності, а також особливостей прояву толерантності до невизначеності, готовності до змін старшокласників. Зокрема виявлено, що життєстійкість має прямий сильний статистично значущий зв’язок (сила зв’язку дорівнює 0, 737, значущість 0,000) з пристрасністю, (сила зв’язку дорівнює 0,879, значущість 0,000) сміливістю, (сила зв’язку дорівнює 0,658, значущість 0,000) адаптивністю, а також (сила зв’язку дорівнює 0,778, значущість 0,008) толерантністю до двозначності. Також, визначено, що дівчата більш схильні до прояву толерантності до невизначеності та життєстійкості, аніж хлопці. Зокрема, вони виявляють більший рівень пристрасності та адаптивності, натомість хлопці мають вищий рівень впевненості, який допомагає їм долати відчуття невизначеності. Життєстійкість сприяє здатності людини справлятися з труднощами та викликами в житті, зокрема вона супроводжується проявом пристрасності, яка обумовлює внутрішню мотивацію та рішучість долати перешкоди у складних ситуаціях; проявом сміливості, яка формує здатність приймати важливі рішення і діяти незважаючи на страх; адаптивності, здатності швидко пристосовуватися до змін; а головне толерантності до двозначності. Вміння приймати невизначеність допомагає зберігати внутрішній спокій й приймати обдумані рішення, навіть коли ситуація є екстроемальною. Це значною мірою сприяє зменшенню стресу та покращенню емоційного благополуччя. У статті підкреслено, що розвиток життєстійкості може суттєво поліпшити загальний психологічний стан людини та її здатність справлятися з труднощами, зокрема невизначеністю майбутнього та мінливим сьогоденням.

Посилання

Методика дослідження особистісної готовності до змін А. Ролнік, С. Хезер, М. Голд, К. Хал; адаптація Н. Бажанової та Г. Бардієра(n.d.). Retrieved from https://stud.com.ua/155512/psihologiya/metodika_osobistisna_gotovnist_zmin_personal_change_readiness_survey_pcrs

Панок В. Г., Предко В. В. Психологічні особливості посткризового розвитку українців в період війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Психологія. 2024. № 2. С. 137–142. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742187 URL: http://www.psy visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/324

Тест життєстійкості С. Мадді. (n.d.). Retrieved from http://ni.biz.ua/1/1_5/1_51709_test-zhiznestoykosti-s-maddi.html

Чанчиков І. Залежність рівня життєстійкості від віку та статі особистості. Освітньо-науковий простір. 2022. № 3 (2). С. 123–132. https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.3(2).2022.14

Чанчиков І. К. Аналіз життєстійкості особистості: системний підхід. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 4. Т. 1. С. 59–62. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.4-1.11

Чанчиков І. К. Психологічні особливості зв’язку рис особистості та самоставлення в проявах життєстійкості. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2019. Т. 7. № 48. С. 227–235. http://appsychology.org.ua/data/jrn/v7/i48/25.pdf

Чанчиков І. Самоставлення та емоційні переживання як чинник життєстійкості особистості. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. 2020. № 2(12). С. 98–103. https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).18

Frenkel-Brunswik E. Intolerance of Ambiguity as an Emotional and Perceptual Variable. Journal of Personality. 1949. Vol.18. P. 108–143.

Hallman, R. J. The Necessary and Sufficient Conditions of Creativity. Journal of Humanistic Psychology. 1963. Vol. 3, № 1. P. 14–27.

Hirsh J. B., Mar R. A., Peterson J. B. Psychological entropy: a framework for understanding uncertainty-related anxiety. Psychological review. 2012. Vol. 119, №. 2. P. 304–320.

Kobasa, S. C., Maddi, S. R., & Kahn, S. (1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1), 168–177. DOI:https://doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.168

Norton R.W. Measure of ambiguity tolerance. Journal of Personality Assessment. 1975. Vol. 39 (6). P. 607–619.

Quinlan E., Deane F., Schilder S., Read E. Confidence in case formulation and pluralism as predictors of psychologists’ tolerance of uncertainty. Counselling Psychology Quarterly. 2021. Р. 943–958. DOI: 10.1080/09515070.2021.1997918.

Stoycheva, K. Tolerance for ambiguity, creativity, and personality. Bulgarian Journal of Psychology (SEERCP 2009 Conference Papers, Part Two). 2010. Vol.1, №4. P. 178–188.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03

Як цитувати

Предко, В. В. (2024). ЖИТТЄСТІЙКІСТЬ ЯК ПРОВІДНИЙ РЕСУРС ДЛЯ ПОДОЛАННЯ НЕГАТИВНИХ ВІДЧУТТІВ СИТУАЦІЙ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ В ПЕРІОД ВІЙНИ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 72-76. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.4.15

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають