PSYCHOLOGICAL SIGNIFICANCE OF HARDINESSMIN THE FORMATION OF FRUSTRATION TOLERANCE OF ADOLESCENT PERSONALITY

Authors

  • V. V. Predko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.3

Keywords:

frustration tolerance, hardiness, personality, adolescent, development.

Abstract

The article reveals the role of frustration tolerance. It is presented as an integral personal characteristic that ensures a person’s ability to endure stress and maintain relative calm when faced with difficulty. It is substantiated that it is the main driving mechanism that allows a person to quickly adapt to new realities, resist various stress factors, find ways to solve life’s difficulties, effectively build their lives, maintain an optimistic attitude, find the strength to make plans and move on and most importantly self-fulfilment, while maintaining physical and mental health. A high level of frustration tolerance is associated with high self-esteem, psychological stability, internal locus of control, low personal and situational anxiety and the manifestation of optimism. It is noted that frustration factors largely depend on a person’s subjective experience, the uniqueness of his perception and the meaning he attributes to them, as well as the individual’s general awareness of the probability of satisfying his own needs. The importance of social factors in the formation of frustration tolerance, in particular the process of its purposeful development, is emphasized. It is determined that the main prerequisite for the formation and development of frustration tolerance is the hardiness of the individual, which makes it possible to maintain effective life, even under adverse conditions and circumstances. Hardiness affects the assessment of the current situation, in particular, reduces its trauma, helps perceive any changes as a chance for improvement and personal development, allows you to predict the desired future and uses constructive coping strategies.

References

Большакова А.М. Фрустраційна толерантність як складова психологічної готовності пожежних до професійної діяльності в екстремальних умовах:дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук. Харків, 2000. 191 с

Власенко Л. В. Соціально-психологічний супровід академічної групи як засіб розвитку культури спілкування студентів : Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.05. Київ, 2005. 20 с.

Ламаш І. В. Психологічні особливості працівників ДСНСУ з різним рівнем толерантності до невизначеності // Проблеми екстремальної та кризової психології. Збірник наукових праць. Харків: НУЦЗУ, 2013. Вип. 13. С. 155–169.

Предко В. В., Предко Д. Є. Психологічне значення життєстійкості задля розвитку фрустраційної толерантності особистості у складних життєвих ситуаціях // Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Особистість у життєвих ситуаціях: світові тенденції й національні особливості» (PLSWTNP) (05 листопада 2021 року). Київ: 2021. С. 98–100.

Предко В. В., Сомова О. О. Вплив війни на зміну рівня стресу та стратегій збереження життєстійкості українців. // Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Т. 33(72). №4. С. 89-98. DOI: https://doi.org/10.32782/2709- 3093/2022.4/16

Предко В., Бондар М. Психологічні особливості взаємозв’язку життєстійкості та поведінкових копінг-стратегій особистості підлітка. // Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Психологія. 2022. № 2(55). С. 5–13. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.2.1

Чижиченко Н.М. Фрустраційна толерантність особистості як афективний компонент оптимізму.// Психологія і особистість.2006 № 2 (10) Ч. 2. с.146–155.

APA Dictionary of Psychology. Washington, 2002, 392 p.

Bronson W. C. Adult derivatives of emotional expressiveness and reactivity-control: Developmental continuities from childhood to adulthood //Child Development. 1967. Vol. 38, №. 3. P. 801–817. DOI: https://doi.org/10.2307/1127257

Canas J. J., Fajardo I., Salmeron L. Cognitive flexibility. // International encyclopedia of ergonomics and human factors (2nd ed). / W. Karwowski (Ed.). Boca Raton, FL: CRC Press, 2006. pp. 297–301.

Ellis A., Bernard M. Emotive behavioral approaches to childhood disorders: Theory Research. The U.S.A: Springer Science & Business Media Inc., 2006. 474 р.

Hall, G. S. Adolescence. New York: Appleton-Century-Crofts. New York : D. Appleton and Company, 1904. DOI: https://doi.org/10.1176/ajp.61.2.375

Knaus W. J. How to conquer your frustration. URL: https://www.rebtnetwork.org/library/How_to_Conquer_Your_ Frustrations.pdf

Leyro T. M., Zvolensky M. J., Bernstein A. Distress tolerance and psychopathological symptoms and disorders: a review of the empirical literature among adults //Psychological bulletin. 2010. Vol. 136, №. 4. P. 576–600

Maddi S. Hardiness: An operationalization of existential courage // Journal of Humanistic Psychology. 2004. Apr. 4. P. 279–298.

Martin M. M., Anderson C. M. The relationship between cognitive flexibility and affinity-seeking strategies //Advances in Psychological Research / F. H. Columbus (Ed.). Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, 2001. Vol. 4. pp. 69–76.

Nugent S. M.S. FrustrationTolerance. URL: https://psychologydictionary.org/frustration-tolerance/

Rosenzweig S. III. Need-persistive and ego-defensive reactions to frustration as demonstrated by an experiment on repression //Psychological Review. 1941. Vol. 48. №. 4. P. 347–349.

Rosenzweig S., Fleming E. E., Rosenzweig L. The children’s form of the Rosenzweig Picture-Frustration Study //The Journal of Psychology. 1948. Vol. 26. №. 1. P. 141–191.

Rosenzweig S., Hunt J. An Outline of Frustration Theory. // Personality and the Behavior Disorders / J. Mc. V. Hunt. Ronald Press, 1944. p. 379–388.

Simons J. S., Gaher R. M. The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure //Motivation and emotion. 2005. Vol. 29, №. 2. P. 83–102.

Stanger R. Aging in Industry // Handbook of Psychology. New York: Van Nostrand Reinhold, 1985. P. 145–167

Varghese N. Frustration Tolerance among secondary school students of Kerala. M.Ed dissertation. Calicut University of Calicut, 2010.

Published

2022-12-23

How to Cite

Предко, В. В. (2022). PSYCHOLOGICAL SIGNIFICANCE OF HARDINESSMIN THE FORMATION OF FRUSTRATION TOLERANCE OF ADOLESCENT PERSONALITY. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 15-19. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.3