PSYCHOLOGICAL PERCEPTION OF PROFESSIONAL SPEECH BY MANAGERS N TERMS OF INFORMATION SATURATION OF A BUSINESS DOCUMENT

Authors

  • O. O. Vlasenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.17

Keywords:

professional speech, business document, information saturation, psychology of perception, manager.

Abstract

The article highlights the importance of business documents as a means of displaying the results of management decisions in the process of managing an organization. As part of their professional activity, managers constantly process documents, discover and process information they need for further actions. The purpose of a business document is to convey information necessary for the next actions of the addressee. The availability of the necessary information in the document is determined by the addressee. The complex psychological process of perceiving a message takes place in person’s mind and is a set of processes for processing the available information in the document. The indicator that evaluates the availability of the necessary information in the document reflects the information saturation of the message. This indicator reflects the level of sufficiency of the volume of information in the text that the respondent receives to produce an appropriate response to it and correlate it with the volume of the text. It was determined that the indicator of information saturation of the text of a business document has three gradations: insufficient informativeness of the text; sufficient informativeness of the text; excessive informativeness of the text. Based on this, the language of the document should be professionally oriented, concise and clear. However, when producing the text, it is necessary to use the means of business ethics. All factors influencing the perception of information in a business document can be conditionally divided into three groups: professional knowledge of the addressee and the person who drew up the document; physical factors of influence on familiarization with the document; psychological factors of influence on familiarization with the document. The main psychological factors influencing the appropriate perception of the professional speech of a business document are the absence of psychological obstacles when reading the document and internal, subconscious agreement with the statements and beliefs highlighted in the document.

References

Авраменко О.О., Яковенко Л.В., Шийка В.Я. Ділове спілкування: Навчальний посібник / За наук. ред. О. О. Авраменко. Івано Франківськ, ЛілеяНВ», 2015. 160 с.

Єщенко Т.А. «Категорія «інформативність» (‘змістовність’), її мовне вираження в тексті». Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету, вип. 6, Жовтень 2011, C. 172–180, https://doi:10.31812/filstd. v6i1.791

Конспект лекцій до курсу «Теорія масової інформації» для студентів І курсу денної та заочної форми навчання спеціальності 6.030301 «Журналістика» / Укл.: О.В. Юферева. Запоріжжя : ЗНТУ, 2015. 76 с.

Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту : [навч. пос.] / І. М. Кочан. К. : Знання, 2008. 423 с.

Пентилюк М.І., Марунич І.І., Гайдаєнко І.В. Ділове спілкування та культура мовлення. Навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2011. 224 с.

Самочорнова О.А. Інформаційна насиченість та інформативність тексту/ Вісник Житомирського державного університету. Випуск 52. Філологічні науки. 2010. С. 225–228.

Селіванова О. О. Актуальні напрями сучасної лінгвістики. К. : Фітосоціоцентр, 1999. 148 с.

Тяпкіна Н. І. Інформативність журналістських текстів. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського Серія Філологія. Соціальні комунікації». Том 26(65) № 3. 2012. С. 91–95.

Чепелєва Н.В. Текст і читач: посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 124 с.

Del-Fresno-García, M. (2015). Infosociabilidad: monitorización e investigación en la web 2.0 para la toma de decisiones. Profesional De La información, 20(5), 548–554. https://doi.org/10.3145/epi.2011.sep.09

Lim K. H., Benbasat I. (2002) The Influence of Multimedia on Improving the Comprehension of Organizational Information. Journal of Management Information Systems. Volume 19, Issue 1. 99–127. https://doi.org/10.1080/07421222.2002.11045712

Published

2022-12-23

How to Cite

Власенко, О. О. (2022). PSYCHOLOGICAL PERCEPTION OF PROFESSIONAL SPEECH BY MANAGERS N TERMS OF INFORMATION SATURATION OF A BUSINESS DOCUMENT. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 85-88. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.17

Issue

Section

ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY; ECONOMIC PSYCHOLOGY