PERSONIFIED ANXIETY IMAGE: FACTOR STRUCTURE

Authors

  • T. V. Ivanova
  • A. I. Hunbina

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.7

Keywords:

anxiety, emotions, fear, narrative approach, image of anxiety, levels of anxiety, factor structure of anxiety

Abstract

The article represents a theoretical analysis of approaches and forms of understanding anxiety as a psychological phenomenon, as well as the study of the personified anxiety image. Anxiety is usually understood as an emotional state caused by moments of uncertainty, unpredictability and the need to make a decision in a situation of limited information. Different theories distinguish emotional, cognitive, psychological and physiological components of anxiety. Recently, the views of scientists on the phenomenon of anxiety have deepened and become more holistic, and negative evaluative connotations have disappeared. The main difficulty in studying anxiety is the subjectivity of the subject’s perception and experience of the phenomenon. In the study of anxiety in adults, questionnaires are most often used, but expanding the toolkit can significantly deepen the understanding of anxiety and open up prospects for further research. This article uses a narrative method to identify existing practices of understanding anxiety. The study involved 38 university students aged 18 to 23. The task of the participants was to create a personalized image of anxiety. The semantic analysis of the texts showed that the image of anxiety includes components of appearance, description of the internal state, communication features, and some features of the life style. In general, the personalized description of anxiety demonstrates an unwillingness to interact with the environment, loss of direct interaction with it; the presence of certain neurotic symptoms (phobias, obsessions, anxiety and somatoform disorders); the dominance of avoidance, self-deprecation and hostility as forms of communication. Based on factor analysis, a model of a personalized image of anxiety was built (75.4% of the original data matrix), which included the following factors: “Asthenic detachment” (30.4%), “Individualism and alienation” (26.8%), “Selfdeprecation and social gullibility” (24.81%), “Trivial identity” (18.7%). According to the results, anxiety exists as a modus operandi in the space of dynamic interaction between the individual and the environment.

References

World mental health report: transforming mental health for all. Geneva: World Health Organization, 2022. 296 р.

Тривога // Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Cambridge English Dictionary. Anxiety Meaning in the Cambridge English Dictionary, 2019. URL: https:// dictionary.cambridge.org/dictionary/english/anxiety.

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків: Прапор, 2007. 640 с.

American Psychological Association. Anxiety. 2019. URL: http://www.apa.org/topics/anxiety/index.aspx. Accessed October 7, 2018.

Ader R., Tatum R. Free-operant avoidance conditioning in human subjects. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 4, 1961. 275–276 р.

Strongman, K. T. The Psychology of Emotion: Theories of Emotion in Perspective, 4th Edition. New York: Wiley, 85, 1996. 156 р.

Freud Z. Inhibitions, symptoms and anxiety/ In J. Strachey, A. Freud (Eds.), The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud. London: The Hogarth Press, 1959. 77–175 р.

Eysenck H. J. Biological dimensions of personality. In L. A. Pervin (Ed.). Handbook of personality: Theory and research. New York, NY, US: Guilford Press, 1990. 244–276 р.

Durbano F. New Insights into Anxiety Disorders. InTech, 2013. 458 р.

Daviu N., Bruchas M. R., Moghaddam B., Sandi C., Beyeler A. Neurobiological links between stress and anxiety. Neurobiology of stress, 11, 2019. 214–228 р.

Ідеї Серена К’єркегора у розвиткові сучасної філософії та релігієзнавства. Рефлексії з України: збірник матеріалів наукової ювілейної конференції. Київ – Нортфілд: «Континент – Х», 2014. 161 с.

Мовчан M. Страх в онтологічному вимірі. Філософія та політологія в контексті сучасної культури. (8), 2014. 83–87 с.

Maddi S. R. Hardiness: An Operationalization of Existential Courage. Journal of Humanistic Psychology. 44(3), 2004. 279–298.

Warren M. Cognitive psychology and anxiety. Psychiatry, V. 3, Iss. 4, 2004. 6–10 р.

Büttiker P., Weissenberger S., Ptacek R., Stefano, G. B. Interoception, Trait Anxiety, and the Gut Microbiome: A Cognitive and Physiological Model. Medical science monitor: international medical journal of experimental and clinical research. 27, 2021. Р. 144–162.

Sadok B. J., Sadok V. A., Ruiz P., Pine D. S. Comprehensive Textbook of Psychiatry. Anxiety Disorders. 9th ed. USA: Lippincott Williams & Wilkins, 2009. Р. 1839–1900.

Saviola F., Pappaianni E., Monti A. et al. Trait and state anxiety are mapped differently in the human brain. Scientific Reports. 10, 2020. Р. 310–343.

Gutiérrez-García A. G., Contreras C. M., Mendoza-López R., Madrigal-Madariaga J. An Alarm Pheromone May Be Released by Defeated Competitors: A Possible Indicator of Danger, American Journal of Psychiatry and Neuroscience. V. 3, Is. 4, 2015. Р. 70–76.

Erozkan, A. Determining the Anxiety Sensitivity Bases of Anxiety: A Study with Undergraduate Students. Universal Journal of Educational Research, 5. 2017. Р. 121–128.

Sylvers P., Lilienfeld S., LaPrairie J.L. Differences between trait fear and trait anxiety: implications for psychopathology. Clin Psychol Rev. 2011. Р. 122–137.

Fajkowska M., Domaradzka E., Wytykowska A. Types of Anxiety and Depression: Theoretical Assumptions and Development of the Anxiety and Depression Questionnaire. Front Psychol. 2018. Р. 180–201.

Xi Y. Anxiety: a concept analysis. Frontiers of Nursing, 7(1). 2020. Р. 9–12.

Sylvers P., Lilienfeld S.O., LaPrairie J.L. Differences between trait fear and trait anxiety: implications for psychopathology. Clin Psychol Rev. 2011. Р. 122–137.

Прикладна психодіагностика в Національній гвардії України: метод. посіб. За заг. ред. проф. І. І. Приходька. Харків : НАНГУ, 2020. 388 с.

Кокун О. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Копаниця О. В., Малхазов О. Р. Збірник методик для діагностики психологічної готовності військовослужбовців військової служби за контрактом до діяльності у складі миротворчих підрозділів: методичний посібник: НДЦ ГП ЗСУ, 2011. 281 с.

Збірник методик для діагностики негативних психічних станів військовослужбовців : метод. посіб. / Н. Агаєв, О. Кокун, І. Пішко, Н. Лозінська та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2016. 234 с.

Психологу для роботи. Діагностичні методики : збірник / уклад.: М.В. Лемак, В.Ю. Петрище. Вид. 2-ге, виправл. Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. 616 с.

Білоус Р.М., Саннікова І.С. Психологічні особливості тривожності студентської молоді. Теорія і практика сучасної психології. 2019. Т. 2. № 5. С. 25–28.

Карсканова С. В. Використання наративу як методу соціально-психологічної діагностики особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», 2019. 30–35 с.

Помиткіна Л. В. Використання наративного методу у процесі дослідження особливостей професійного самовизначення студентської молоді. Еdukacja zawodowa i ustawiczna. Warszawa, 2016. 283–291 р.

Douglas S. T. Narrating Identity: The impact of literary reading on storied autobiographical memory development. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. University of Alberta, 2019. 152 р.

Kleres J. Emotions and narrative analysis: A methodological approach. Journal for the theory of social behaviour, 2011. Р. 182–202.

Boudens C. J. The story of work: A narrative analysis of workplace emotion. Organization Studies, 2005. Р. 1285–1306.

Ioannou M., Canter D., Youngs D. Criminal narrative experience: Relating emotions to offence narrative roles during crime commission. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 2017. Р. 1531–1553.

Dehghani M., Azarmi B. K. Narrative Research of a Counselor’s Lived Experiences: A Study of Anxiety Disorders in High School Students. Journal of Applied Psychological Research, 13(4), 2022. Р. 217–232.

Published

2023-10-30

How to Cite

Іванова, Т. В., & Гунбіна, А. І. (2023). PERSONIFIED ANXIETY IMAGE: FACTOR STRUCTURE. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 40-46. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.7