ОСОБЛИВОСТІ МИСЛЕННЄВИХ ПРОЦЕСІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.17Ключові слова:
розвиток, мисленнєві процеси, затримка психічного розвитку, інтелектуальний розвиток, відхилення інтелектуального розвитку, операції мислення: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, класифікація, систематизація, абстрагуванняАнотація
Дана стаття присвячена теоретичному та практичному аналізу проблеми розвитку мисленнєвих процесів дітей молодшого шкільного віку із затримкою психічного розвитку. Надається загальна психологічна характеристика молодших школярів із затримкою психічного розвитку. Характеризуються психологічні засади діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку дітей молодшого шкільного віку. Обґрунтовується проблема розвитку та функціонування мисленнєвих процесів у дітей, що страждають затримкою психічного розвитку. Наголошується, що у дітей із затримкою психічного розвитку всі пізнавальні процеси розвиваються уповільнено, з відставанням від норми. Обмеження психічних і пізнавальних можливостей не дозволяють учням успішно впоратися із завданнями та вимогами, які їм пропонуються, що швидко призводить до їх шкільної неуспішності з одного або декількох предметів. Аналізуються методичні аспекти дослідження процесів мислення учнів початкових класів із затримкою психічного розвитку: виключення четвертого зайвого, прості аналогії, порівняння понять, тест шкільної зрілості. Даний психодіагностичний комплекс методик всебічно діагностує особливості розвитку всіх мисленнєвих операцій, таких як аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, класифікація, систематизація та абстрагування з урахуванням вікових та особистісних особливостей дітей. Проаналізовано організацію емпіричного дослідження і результати психодіагностики мислення дітей молодшого шкільного віку із затримкою психічного розвитку: визначення рівня розвитку мисленнєвих процесів учнів, вікові особливості перебігу мислення дітей, гендерний аспект специфіки мислення молодших школярів.
Посилання
Галян І. М. Психодіагностика: навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2011. 464 с.
Ілляшенко Т. Д. Проблеми впровадження інклюзивного навчання і психолого-педагогічний супровід дітей із затримкою психічного розвитку. Український вимір: Міжнародний збірник освітніх, наукових, методичних статей і матеріалів з України та діаспори. Чернигів, 2021. № 18. С. 179-184.
Казанцева О. В. Молодші школярі із ЗПР: уроки спілкування: посібник для практичних психологів. Київ: Шкільна преса, 2005. 231 с.
Конопляста С. Ю., Сак Т. Б. Логопсихологія: навчальний посібник. Київ: Знання, 2010. 293 с.
Матвєєва М. П., Миронова С. П. Корекційна робота в системі освіти дітей з вадами розумового розвитку: навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний університет, 2005. 164 с.
Синьов В. М., Матвєєва М. П., Хохліна М. П. Психологія розумово відсталої дитини: підручник. Київ: Знання, 2008. 359 с.
Холодій О. М. Соціальна адаптація дітей з особливими освітніми потребами до навчання в школі: навчально-методичний посібник. Черкаси: ЧОІПОПП, 2014. 125 с.