FEATURES OF THOUGHT PROCESSES YOUNGER SCHOOL STUDENTS WITH DELAYED MENTAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.17Keywords:
development, thought processes, retardation of mental development, intellectual development, deviation of intellectual development, thinking operations: analysis, synthesis, comparison, generalization, classification, systematization, abstractionAbstract
This article is devoted to the theoretical and practical analysis of the problem of the development of thinking processes of children of primary school age with mental retardation. A general psychological description of younger schoolchildren with mental retardation is provided. The psychological principles of diagnosing deviations in the intellectual development of children of primary school age are characterized. The problem of the development and functioning of thought processes in children suffering from mental retardation is substantiated. It is emphasized that in children with mental retardation, all cognitive processes develop slowly, lagging behind the norm. Limitations of mental and cognitive abilities do not allow students to successfully cope with the tasks and requirements that are offered to them, which quickly leads to their school failure in one or more subjects. The methodical aspects of researching the thinking processes of elementary school students with mental retardation are analyzed: exclusion of the fourth extra, simple analogies, comparison of concepts, school maturity test. This psychodiagnostic complex of methods comprehensively diagnoses the peculiarities of the development of all thinking operations, such as analyses, synthesis, comparison, generalization, classification, systematization and abstraction, taking into account the age and personal characteristics of children. The organization of empirical research and the results of psychodiagnosis of the thinking of children of primary school age with mental retardation are analyzed: determination of the level of development of students’ thinking processes, agerelated features of the course of children’s thinking, the gender aspect of the specificity of thinking of younger schoolchildren.
References
Галян І. М. Психодіагностика: навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2011. 464 с.
Ілляшенко Т. Д. Проблеми впровадження інклюзивного навчання і психолого-педагогічний супровід дітей із затримкою психічного розвитку. Український вимір: Міжнародний збірник освітніх, наукових, методичних статей і матеріалів з України та діаспори. Чернигів, 2021. № 18. С. 179-184.
Казанцева О. В. Молодші школярі із ЗПР: уроки спілкування: посібник для практичних психологів. Київ: Шкільна преса, 2005. 231 с.
Конопляста С. Ю., Сак Т. Б. Логопсихологія: навчальний посібник. Київ: Знання, 2010. 293 с.
Матвєєва М. П., Миронова С. П. Корекційна робота в системі освіти дітей з вадами розумового розвитку: навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний університет, 2005. 164 с.
Синьов В. М., Матвєєва М. П., Хохліна М. П. Психологія розумово відсталої дитини: підручник. Київ: Знання, 2008. 359 с.
Холодій О. М. Соціальна адаптація дітей з особливими освітніми потребами до навчання в школі: навчально-методичний посібник. Черкаси: ЧОІПОПП, 2014. 125 с.