ВИВЧЕННЯ СТРУКТУРНИХ КОМПОНЕНТІВ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.21Ключові слова:
освіта, студент, ціннісно-смислова сфера, структурні компоненти, програма психологічного супроводуАнотація
Сучасне суспільство, в якому відбуваються інформаційно-технічні, технологічні, медіа-комунікативні революції, призводить до кардинальних змін соціуму та формуванню нової науково-освітньої картини світу, в якій знання стають преферентною цінністю, що вимагає відповідного стилю мислення, передбачає появу нового рівня грамотності – технологічної грамотності, змінює форми прийняття управлінських рішень, переглядає зміст і методи надання освіти, корелює систему виховання. Все це детермінує психолого-педагогічне, філософське осягнення сенсу сучасної освіти, постійну працю над засобами організації навчального процесу, методами трансляції знань, технологіями побудови освітніх програм і практик. На сьогодні система освіти в Україні перебуває на етапі якісного реформування. Зміни насамперед стосуються змісту освіти, її спрямованості, загальної парадигми. Освіта найбільш відчутно реагує на зміни, що відбуваються у світі. Ціннісно-смислова сфера особистості виступає важливим критерієм у визначенні її ставлення до загальноприйнятих цінностей. Сучасна невизначена реальність продукує виклики, які вплинуть на розвиток українського суспільства у майбутньому. Чітко виокреслюється необхідність у формуванні нових ціннісних орієнтацій, ціннісного світогляду особистості. Представлене дослідження присвячене вивченню структурних компонентів ціннісно-смислової сфери сучасної студентської молоді. З урахуванням результатів констатувального етапу дослідження було розроблено програму психологічного супроводу розвитку ціннісно-смислової сфери студентів. Методологічною основою являються методи психологічного впливу, які базуються на активних методах групової роботи з використанням специфічної форми подачі знань. Програма психологічного супроводу складається з трьох етапів – мотиваційного, розвивального та рефлексивного, кожен з яких складається з декількох стадій, що включають серію групових занять. Основна мета програми полягає в актуалізації та оптимізації становлення ціннісно-смислової сфери студентів. Отже, ціннісно-смислова сфера студентів, що перебувають в офіційному шлюбі відрізняється більшою осмисленістю життя та екзистенційною наповненістю у порівнянні зі студентами, як неофіційного шлюбу, так і без шлюбу.
Посилання
Дорожко І. І. Вища освіта у глобальних викликах XXI cтоліття / Дорожко // Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів : теорія і практика : матер. ІІ міжнар. наук-практ. конф., 11 квіт. 2017 р. / Харк. нац. пед. ун-т имени Г. С. Сковороди ; [редкол. : О. А. Андрущенко (голов. ред.) та ін.]. Харків : ХНПУ, 2017. С. 5–8.
Мороз Р.А. Сімейні наративи як засіб організації сімейної системи та усвідомлення сімейного досвіду. Збірник наукових праць. Психологічні науки. Випуск 2. 12 (103). С. 129–135.
Седих К.В. Психологія взаємодії систем: сім’я та освітні інституції / К.В. Седих. Полтава: Довкілля-К, 2008. 228 с.
Сосніхіна С.Є. Структура ціннісно-смислової сфери студентів з різним сімейним статусом. Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису: дис... канд. психол. наук: 19.00.07. Харків, 2017. 273 с.
Сошина Ю.М. Оцінка ефективності програми формування ціннісно-смислових настановлень. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2016. Вип. 53. С. 220–228.
Хомуленко Т.Б., Поденко А.В., Моргунова Н.С. Психологія праці та організаційна психологія. Навчально-методичний посібник. Х.: ХНАДУ, 2009. 280 с.