КОРЕКЦІЯ ЕМОЦІЙНИХ РЕАКЦІЙ НА НЕУСПІХ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ КОГНІТИВНОГО РОЗВИТКУ ЯК ПІДГРУНТЯ СТАНОВЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.27Ключові слова:
старший дошкільний вік, порушення когнітивного розвитку, готовність до шкільного навчання, навчальна діяльність, мотивація шкільного навчання, емоційно-мотиваційна готовність до школи, реакція на успіх та неуспіхАнотація
Показано, що успіхи дітей при виконанні завдань зумовлюються не лише їхніми знаннями та здібностями, але й мотивацією, установками та емоційними реакціями. Класичне положення про зону найближчого розвитку слід розуміти ширше, аніж це робилося раніше, доцільно включати в це поняття і зону найближчого емоційно-мотиваційного розвитку дитини з порушеннями когнітивного розвитку. Виходячи з цього, методичний комплекс для формуючого експерименту має враховувати емоційно-вольові особливості дитини, оскільки саме вони дають різноманіття варіантів готовності до шкільного навчання. Найбільш адекватним методом вивчення зони найближчого емоційно-мотиваційного розвитку дітей старшого дошкільного віку з порушеннями когнітивного розвитку є системне, довготривале дослідження. Констатовано, що однією з суттєвих особливостей поведінки дітей старшого дошкільного віку з порушеннями когнітивного розвитку на діагностичному обстеженні є такі реакції на неуспіх, які ведуть до відмови відповідати або виконувати завдання, безглуздих відповідей, вегетативних реакцій, що фактично ускладнює або у деяких випадках і унеможливлює оцінку рівня мотиваційного розвитку. Зроблена спроба в умовах тривалого дослідження сформувати у дітей старшого дошкільного віку з порушеннями когнітивного розвитку адекватні реакції на неуспіх, тобто такі реакції, які не вели б до відмови від діяльності, а навпаки, мотивували дитину продовжити її. Чинником, що викликає негативні емоційні прояви в інтелектуальній діяльності, є виникнення негативного емоційного передбачення ситуації. Ось чому корекційна робота має бути спрямована на зміну емоційного передбачення ситуації. Виникнення позитивного емоційного передбачення ситуації визначається як змістовним боком діяльності, так і сформованістю адекватних реакцій на неуспіх та наявністю засобів виходу з нього. Виявлено, що важливим засобом впливу на емоційне передбачення дитиною ситуації може виступати тривала спільна з дорослим діяльність, усередині якої поступово від ситуації абсолютного успіху дитина навчається переходити до дій в ситуації неуспіху. Важливою умовою для успішності емоційного навчання є те, що воно може бути перервано лише з позитивної емоції.
Посилання
Богуцька Т.О. Психофізична готовність дошкільників до навчання в школі. Дис....канд. біол. наук. Кам’янець –Подільський, 1998. 184 с.
Бужинецька К. Проблема мотиваційної готовності дошкільників із затримкою психічного розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2017. Т. 1. № 13. С. 318–323.
Ілляшенко Т., Обухівська А., Стадненко Н. Підготовка дітей шестилітнього віку до школи (Система занять та вправ). Початкова школа. № 7. 2002. С. 12–15.
Соколова Г. Б., Формування емоційних реакцій на неуспіх у дітей із затримкою психічного розвитку. Проблеми сучасної психології. 2021. № 2 (21). С. 83–88.
Шванцара Й. Діагностика психічного розвитку. К. Либідь, 2018. 235 с.