ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ТРЕНЕРІВ ЄДИНОБОРСТВ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ СПОРТСМЕНІВ З ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ

Автор(и)

  • Г. Б. Соколова
  • П. І. Тодоров
  • О. Г. Коханець

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.25

Ключові слова:

спортсмени з порушенням слуху, особистість тренера єдиноборств, емпатія, канали емпатії, модеруючі чинники

Анотація

Потужний потенціал українських дефлімпійців і паралімпійців доводить, що для спортивних звершень особливого значення набуває психологічний, особистісний складник, зокрема центральна фігура в спортивному житті – тренер. Особливого значення та складності набуває тренерська робота з єдиноборцями, які мають порушення слуху. Ось чому дослідження психологічних особливостей особистості тренера єдиноборств, який виховує спортсменів з порушеннями слуху, є актуальним. До категорії унікальних особистісних утворень, що сприяють ефективній роботі тренера єдиноборств зі спортсменами, які мають порушення слуху, належить емпатія, яка може виконувати функцію внутрішнього особистісного гаранта проведення повноцінних, ефективних тренувань зі спортсменами єдиноборств, які мають особливі потреби. За результатами проведеного емпіричного дослідження в групі тренерів найбільше представлений раціональний канал емпатії, завдяки якому спортсмен стає цікавим не тільки за результатами на змаганнях, а й своєю буттєвістю, що дає змогу тренеру об’єктивно виявляти його сутність. Найменш розвинений у тренерів єдиноборств, які виховують спортсменів з порушеннями слуху, емоційний канал емпатії. Серед модеруючих чинників найбільш вираженою в групі тренерів єдиноборств, які виховують спортсменів з порушеннями слуху, є проникаюча здатність до емпатії. Найслабше в структурі емпатії тренерів єдиноборств виражена ідентифікація, унаслідок чого їм буває складно зрозуміти своїх вихованців на підставі співпереживань або постановки себе на їхнє місце. Крім того, у структурі особистості тренера єдиноборств, який виховує спортсменів з порушеннями слуху, зафіксована статистично значуща кореляція інтуїтивного та емоційного каналів, що підтверджує наявність у тренерів здатності емоційно резонувати з єдиноборцями, які мають порушення слуху. Вивчення взаємозв’язків між чинниками, що модерують розвиток емпатійних проявів у структурі особистості тренера єдиноборств, доводить, що між ідентифікацією й установками, які сприяють емпатії, є статистично значуща позитивна кореляція. Це важливо, оскільки на тлі здатності до ідентифікації як базової характеристики особистості тренера єдиноборств, який працює зі спортсменами з порушеннями слуху, формуються такі професійно важливі властивості, як прагнення до розширення особистих меж, суб’єктивна переконаність у допустимості прояву цікавості до своїх вихованців з особливими потребами.

Посилання

Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. Москва : Наука, 2011. 124 с.

Иган Дж. Базисная эмпатия как коммуникативный навык. Журнал практической психологии и психоанализа. 2000. № 1. С. 12–16.

Коваленко О.Г. Розвиток емпатії та атракції майбутнього педагога як умов професійного спілкування : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогіна та вікова психологія». Київ, 2004. 21 с.

Махов A.C. Недостатки организации спортивных соревнований для инвалидов. Адаптивная физ. культура. 2012. № 1 (49). С. 34–37.

Орищенко О.А. Качественные и содержательные показатели эмпатии: корреляционный анализ. Наука і освіта. 2004. № 6–7. С. 189–191.

Передерий А.В., Брискин Ю.А. Практическая составляющая подготовки кадров для инваспорта. Sportul Olimpics i portul pentrutoti : Materialele XV-a Congress tiintific International (12–15 septembrie2011, Chisinau) / Comitetul international olimpic, Academia international olimpica. Chisinau, 2011. Vol. 2. С. 103–108.

Саєнко В.Г. Спортивно-педагогічне вдосконалювання зі східних єдиноборств. Київ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2012. 432 с.

Санникова О.П., Орищенко О.А. Диагностика содержательных особенностей эмпатии: апробация оригинального теста. Наука і освіта. 2001. № 6. С. 54–57.

Телішевський Д. Стан, проблеми та перспективи розвитку адаптивного спорту в Україні. Спорт та сучасне суспільство : матеріали XI Міжнародної наукової інтернет-конференції 29 березня 2018 р. НУФВСУ. Київ : Олімпійська література, 2018. С. 265–268.

Ткачук Л.В. Взаємозв’язок емпатійності з мотивами професійного вибору. Наука і освіта. 2001. № 1. С. 81–83.

Brothers L. A Biological perspective on empathy. American Journal of Psychiatry. 2001. V. 146 (1). 234 р.

Goldstein A.P., Michaels G.Y. Empathy development training, consequences. New Jersy London, 2015. 287 р.

Merry Т. A guide to the person-centered approach. Loughton : Gale Centre Publications, 1990. 257 р.

Tomlinson Т.M., Whitney R.E. Values and strategy in client-centered therapy: A means to an end. New directions in clientcentered therapy. Boston : Houghton Mifflin, 1970. Р. 134–145.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-07

Як цитувати

Соколова, Г. Б., Тодоров, П. І., & Коханець, О. Г. (2022). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ТРЕНЕРІВ ЄДИНОБОРСТВ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ СПОРТСМЕНІВ З ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 129-133. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.25

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають